Test af din hjemmesides brugervenlighed – kom i gang “lige på og råt”

Opdatering april 2023: Bogen fås stadig, og er kommet i en revideret udgave i 2017

I bogen “Usability” (fra 2009) argumenterer Ole Gregersen og Ian Wisler-Poulsen for, at alle kan og bør teste brugervenlighed på deres hjemmeside. De forklarer (lidt overfladisk, men meget pædagogisk) seks forskellige testmetoder.

Alle metoderne bruges af professionelle, men kan også anvendes “lige på og råt”, som forfatterne kalder det – dvs. med hurtig planlægning og udførelse af testen.

Det bliver ikke superprofessionelt testet (med mindre du har arbejdet med det før) – men har den fordel, at du kan komme i gang og hurtigt får noget input at arbejde med, som du kan bruge til at gøre din hjemmeside bedre.

Så er der ingen undskyldning for ikke at gå i gang med at teste om f.eks. dem der bruger din hjemmeside, faktisk kan finde rundt på den, og synes, at de får noget ud af den.

Hvorfor skal man teste for brugervenlighed?

Der er mange gode grunde til at interessere dig for din hjemmesides brugervenlighed!

  1. En brugervenlig hjemmeside giver dig bedre konverteringsrate (fx flere salg eller henvendelser)
  2. Det gavner din SEO, så dine links kan komme højere op på Google – bl.a. fordi folk bliver længere tid på siden, og ofte ser flere undersider
  3. Dine besøgende opfører sig ikke altid, som du tror, når du sidder bag skrivebordet
  4. Det er ikke sikkert dine besøgende forstår det flotte layout, du og din grafiske designer er blevet enige om, lige så godt som I selv gør. Eller den menustruktur, du selv synes er fuldstændig logisk. Besøgende der ikke kan finde ud af tingene, smutter nemt over på konkurrentens hjemmeside i stedet.

Læs mere om bogen på http://www.usabilitybog.dk/