Synlighed offline med god effekt online

Tirsdag d. 20. november blev der sendt et ca. 4 minutter langt interview med mig i radioprogrammet Smutvejen på P4 – det handlede om søgemaskineoptimering og kom i anledning af at jeg havde udgivet den gratis e-bog SEO for absolut begyndere.

Jeg ville have skrevet dette blogindlæg for ca. en uge siden – men jeg har simpelthen ikke haft tid. Sådan et radiointerview, i et program med et lyttertal på over 500.000, giver nemlig meget “synlighed”. Så jeg har haft travlt. Udbyttet ser ud til at blive godt – og det er næsten rørende, hvor lidt jeg har investeret i det.

Det har også givet  pote online – der har været en vældig trafik på hjemmesiden: 631 besøg og 2969 sidevisninger samme dag mod normalt 20-40 besøg og 30-100 sidevisninger. Og den effekt har åbenbart til dels holdt sig (det er naturligvis ikke helt sikkert det er pga. radioprogrammet, men jeg har faktisk ikke lavet så meget andet): fra et par dage efter udsendelsen og en uge frem ligger det på 30-70 besøg og 100-240 sidevisninger om dagen, dvs. rundt regnet en fordobling.

Kurven over sidevisninger i Google Analytics ser sådan ud:

 

 

Udbytte:

Over 300 nye tilmeldinger til Nielsens Bureaus nyhedsmail (som man skal skrive sig op til for at få bogen). Godt 100 af dem inden for en time efter programmet blev sendt, resten over de næste 2 dage.

Mange forespørgsler om tilbud fra brandvarme kundeemner – som jeg ikke er færdig med at ringe tilbage på (3 opgaver i hus pt.)

Opringninger og mails med forskellige andre forespørgsler (blandt andet om hvornår jeg skriver den næste e-bog)

Bookning som gæsteunderviser på en højere uddannelsesinstitution (en rigtig sjov opgave)

 

Investering:

5 minutter til indledende snak med studieværten

5 minutter til at hente et glas vand og gøre mig klar i hovedet med pointer osv

5-10 minutter til selve interviewet, som foregik over telefonen

I alt godt et kvarters tid. Ingen penge op af lommen. Det skal dog lige siges, at jeg ikke selv lavede pressearbejdet – én i mit netværk sendte et tip. Hvis jeg selv bare skulle have ringet eller mailet til ham, ville det måske have taget 10 minutter længere – men hvis jeg først havde skullet researche mig frem til, hvem der kunne være relevante at kontakte, havde det naturligvis taget betydelig længere tid.

 

Så det er godt at komme i medierne – og det er billig markedsføring. Selv hvis man skulle betale én for at lave research og presseplan, vil det være en god investering for de fleste. Det kan godt anbefales!

Selve udsendelsen kan du finde her – hop hen og find udsendelsen fra d. 20. november, og spol frem til 33.33: http://www.dr.dk/radio#/arkiv/smutvejen

 

 

 

En kommentar til “Synlighed offline med god effekt online”

Skriv en kommentar