Sådan kommer du i gang med at skrive gode SEO-tekster og blogindlæg

Hvis du vil findes på Google, så kræver det tekster – og helst mange, lange og gode tekster, for Google elsker tekst, og bruger især teksterne på din hjemmeside til at finde ud af, hvad den handler om.skriv gode SEo-tekster som blogindlæg

Derfor er det en god idé at supplere dine almindelige salgstekster og produktbeskrivelser med nogle
længere tekster, der viser Google (og rigtige mennesker) at du ved en masse om de emner, du gerne vil have hjemmesiden fundet på. Den oplagte måde er at udgive blogindlæg eller artikler på hjemmesiden om delemner fra dit fagområde.

Men hvordan kommer du i gang med at skrive tekster, der får din hjemmeside fundet på Google – og hvad hvis det at skrive ikke er din stærke side?

Du kan hyre en tekstforfatter/ghostwriter til at skrive blogindlæg, og det kan absolut være at anbefale – men hvis du skal have virkelig meget tekst, og virkelig batte over for Google, kan det også godt blive en kostbar affære (for selvom vi tekstforfattere er gode til at skrive, bruger vi alligevel en del tid på det).

Gode SEO-tekster kræver det rigtige forarbejde

Du får meget nemmere ved at komme i gang med at skrive, og får bedre tekster ud af det, hvis du laver et godt forarbejde. Det betyder bl.a. at du skal bruge noget tid på at planlægge og samle ideer. Her er forskellige metoder til at få ideer (så du slipper for tanken om at “åhhh, jeg kan slet ikke finde på noget at skrive om”):

Brug de spørgsmål, du får fra dine kunder og potentielle kunder

Når en kunde eller et kundeemne ringer eller skriver og spørger dig om noget, så væn dig til lige bagefter at skrive ned, hvad spørgsmålet var, og hvad du svarede. Sandsynligvis er det et godt emne at skrive om, for hvis én har spørgsmålet, er der nok også flere der har det. Noter gerne præcis hvordan spørgsmålet blev formuleret: det er tit i kundernes eget sprog, du kan finde de bedste søgeord.

Undersøg hvad folk er i tvivl om via nettet

Du kan deltage i grupper på fx Facebook og LinkedIn for at få en idé om, hvilke emner folk gerne vil vide noget om, og hvad de er i tvivl om. Dels kan du bidrage med din faglige viden direkte i grupperne, dels kan du bruge det som afsæt til hvad dine blogindlæg skal handle om.

Brainstorm med udgangspunkt i dine søgeord/emner

Hvis du har helt styr på hvilke søgeord og emner, din hjemmeside skal kunne findes på, kan du brainstorme ud fra dem; tag et begreb/emne ad gangen, og skriv så mange ideer til blogindlæg ned, som du kan komme på. Det skal være klart afgrænsede emner eller konkrete spørgsmål, som du kan svare på, fx “Hvordan piller jeg flåter af min hund?”, “Hvad betyder den nye lovændring?”, “Hvordan holder jeg min tagrende ren?”, “Hvilken babystol er den sikreste?” og lignende.

Vælg hvilke emner du skal satse på

Forhåbentlig har du efter din research og/eller brainstorm masser af ideer. Eller i det mindste nogle.
Nu bør du gå på Google og undersøge hvad der vil give dig mest SEO-mæssigt at skrive om; du skal finde ud af, hvilke af dine emner/spørgsmål/ søgeord der er skrevet meget om, og hvilke der ikke er skrevet ret meget om. Og så fokuserer du på dem der ikke er skrevet (ret meget) om, for det er dem du har lettest ved at konkurrere på.

Der kan selvfølgelig komme andre ting i spil; det kan være der er nogle ideer, du synes det er så svært at komme i gang med at skrive om, at det ikke rigtig vil lykkes, mens andre går nemmere. Hvis det næst-bedste konkurrencemæssigt er nemmere end det bedste, så starter du bare med det – det vigtigste er at du får skrevet noget tekst.

Skriv dit blogindlæg, rediger, læg væk, rediger igen

Når du har skrevet første udgave af dit blogindlæg, skal du gå det igennem igen (det vil du nok også naturligt gøre). Men det er langt fra sikkert, det er blevet et godt indlæg endnu – og det skal du ikke fortvivle over! Der er stort set ingen, der får skrevet noget der er lige i øjet i første omgang. Rediger det igennem, og tag så og print det ud og lad det ligge til næste dag. Så tager du fat i det igen, redigerer det igen, og får garanteret et bedre resultat ud af det.

Jo, det tager tid at skulle over det flere gange – men resultatet bliver langt bedre, og når du ved, du skal igennem det flere gange, går du ikke så nemt i stå når du skriver det igennem første gang, for du ved, du kommer tilbage til det og kan rette det, der ikke blev godt i første omgang.

Hvad hvis du alligevel går i stå?

Går du i stå og synes det er for svært at få skrevet dit blogindlæg færdigt, så har du jo stadig lavet dit gode forarbejde – og det kan du sagtens tage med til en tekstforfatter og få vedkommende til at skrive dit blogindlæg med udgangspunkt i det.

Hvis det der med ord på skrift bare slet ikke er dig, er en anden mulighed at du indtaler det, du vil fortælle i dit blogindlæg, på en lydfil, og lader tekstforfatteren skrive ud fra det du siger.

Du kan læse mere om hvordan jeg kan hjælpe dig med blogindlæg og ideer til blogindlæg her.

PS: Du skal ikke lade dig bremse af at du måske ikke har en blog på din hjemmeside. Du kan bare udgive dit indlæg under en sektion du kalder “Artikler” – det virker stadig over for Google.

Skriv en kommentar