Udvidede tekstannoncer i Adwords – lav dem før 31. januar 2017

Hvis du kører Adwords bør du have ét bestemt nytårsforsæt i år: at få skrevet dine Adwords-annoncer om, så de passer til det nye annonceformat. Det er de såkaldte “udvidede tekstannoncer”, hvor der er mere plads i både overskrift og beskrivelse. Fra 31. januar 2017 kan du kun lave annoncer i det nye format – men det er en god idé at få det gjort tidligere.

De udvidede annoncer vises allerede nu, side om side med de “gamle”, kortere tekstannoncer. Mange oplever at de udvidede annoncer giver højere CTR (click-through-rate), fordi de fylder mere på skærmen. Det er dog så vidt jeg ved endnu ikke “bevist” at det gælder helt generelt.

Om ikke andet, så er det nemmere for dig selv at få mere af det med, du gerne vil fortælle. Hvis du har lavet Adwords før, ved du at det kan være en kamp at få klemt en god annoncetekst ned på de 25+35+35 tegn, der var til rådighed med de gamle annoncer.  Jeg har haft kunder hvis søgeord var så lange, at et enkelt af dem fyldte hele overskriften, eller slet ikke kunne være der (fx  er “mindfulness stresshåndtering” 28 tegn langt!).

Med udvidede tekstannoncer har du mere plads at gøre med; helt præcis 30+30+80 tegn (to overskriftslinjer og én beskrivelse). Det betyder

  • at du kan få flere af dine salgsargumenter/produktfordele med
  • at du kan få flere af dine søgeord til at stå i selve annoncen, hvilket kan øge din annoncerelevans (dvs. gør det nemmere for Google at se, at annoncen handler om et bestemt søgeord)

Hvorfor et nyt Adwords-annonceformat?

Google har ændret placeringen af Adwords-annoncerne på deres sider med søgeresultater. Før var der 3 annoncer ovenover søgeresultaterne, resten lå ude i højre side. Nu vises Adwords ikke længere i højre side af resultatsiden, men kun ovenover OG nedenunder søgeresultaterne (se det lange skærmbillede herunder).

På disse placeringer er der bedre plads ude i siden, og de gamle tekstannoncer kan godt komme til at se lidt “skrabede” ud her.

Desuden er de udvidede tekstannoncer automatisk optimeret til visning på mobil og tablet. Det skal du derfor ikke længere tænke på at lave særlige annoncer til.

På billedet her er det i røde rammer Adwords-annoncer, og det i grønne rammer er almindelige Google-resultater, som opnås vha. SEO. Det i gule rammer er fortegnelser fra Googles register over lokale virksomheder via Google My Business.

 

 

Skriv en kommentar