Genbrug dine gamle blogindlæg

Smider du dine gamle blogindlæg og sider ud, eller lader du dem ligge urørt hen i et fjernt hjørne af hjemmesiden? Ingen af delene er optimalt hverken for SEO eller dine besøgende, men måske kan de genbruges, så de stadig bidrager med både SEO og værdi til dine læsere.

Du må ikke bare lade forældede ting ligge på din hjemmeside – det gør den (og dig) utroværdig, og giver ikke den værdi til dine læsere, de burde. Blogindlæg (og andre sider på hjemmesiden) kan være forældede af to grunde: enten fordi der er forældede fakta, eller fordi de ikke længere er relevant for hvem du og dit firma er.

Derfor bør du passe på med slette gamle blogindlæg

Gamle blogindlæg giver dig måske stadig synlighed på og besøg fra Google,  selvom du nærmest har glemt, du har skrevet dem. Hvis du bare sletter dem, så virker de links til dem, der ligger rundt omkring på nettet – herunder på Google – ikke.

Derfor er det bedre end at skrive “oveni” gamle indlæg og sider end at starte et nyt indlæg (eller side). Så forbliver URLen den adresse, som Google allerede kender og har registreret (dette indlægs URL er fx http://www.nielsensbureau.dk/genbrug-dine-gamle-blogindlaeg). Også selvom der er rigtig meget, du vil ændre i indlægget.

Derudover består blogindlæg af en yderst værdifuld råvare, som der godt nok findes uendelige mængder af, men som kræver en masse ressourcer i forarbejdningen: ord og tanker, som har krævet din energi og ikke mindst din tid.

Hvis blogindlæggene ikke længere er relevante for hvad du laver, skal de måske bare smides ud. Men hvis de “bare” indeholder forældede oplysninger, er det altså smartere at se om du kan genbruge dem.

Blogindlæg der kan genbruges

Nogle gange kan du hurtigt rette det, der er forældet; det kan fx være som jeg gjorde med dette blogindlæg om Google webmasterværktøjer, da det skiftede navn til Google Search Console. Jeg skrev bare det nye navn med ind i overskrift og sidetitel, samt visse steder i teksten.

Læg mærke til at jeg med vilje har ladet ordet “webmasterværktøjer” blive stående nogle steder i parentes i indlægget, bl.a. i overskriften; det er selvfølgelig for stadig også at kunne blive fundet på dét søgeord på Google.

Andre gange hvor det har betydning hvornår indlægget er udgivet, kan du evt. bare skrive rettelsen som en separat lille tekst øverst. Det har jeg fx gjort i et gammelt indlæg om Google Merchant Center (udgivet da det var en nyhed);  det skiftede som så mange andre Google-produkter navn, så jeg skrev senere øverst i indlægget “OBS – opdatering januar 2017: Google Merchant Center hedder nu Google Shopping.”

Når jeg brugte denne metode der, er det fordi jeg ikke har noget behov for at blive fundet på Google på “Merchant center” eller “Google shopping”, da det alligevel ikke er noget jeg tilbyder hjælp til.

Blogindlæg der kan blive til nyt indhold

Andre gange skal der mere til end bare at rette et navn og måske slette ting der er irrelevante. Måske har du nogle indlæg, hvor der er noget godt i – men hvor de som helhed ikke er så relevante. Dem kan du måske tage det brugbare fra og sætte ind i en ny sammenhæng, og få noget nyt og bedre ud af det. Når man gør det med møbler osv, er det det der hedder “upcycling” (til forskel fra “recycling” som bare er genbrug)

Brug en time på at rydde op i dine indlæg

–  eller mere, hvis du har rigtig mange. Men du kan komme langt på bare en time. Start med at “sortere” dine blogindlæg i tre “bunker”: dem der skal blive, dem der skal smides helt ud, og dem der kan bruges igen, helt eller delvis. Før du smider et blogindlæg helt ud, skal du lige tjekke om det klarer sig godt på Google, fx via Google Analytics eller Search Console. Gør det det, bør du “lægge” det i “genbrugsbunken” i stedet.

Blogindlæggene i “genbrugsbunken” kan du igen dele i tre:

  • dem der bare skal have erstattet et billede eller have ændret tags eller kategori
  • dem hvor der skal skrives rettelser til diverse fakta, vigtige tilføjelser osv
  • dem, der indeholder dele, du stadig kan bruge, men som skal skrives helt om og delene måske sættes ind i en ny sammenhæng – upcycling

Jeg har selv sorteret mine gamle indlæg ved at kopiere alle linksene ind i et dokument, med noter om hvor meget de så ud til at trænge. Så kan jeg “fikse” dem ved lejlighed.

Tip: ændr datoen på dine gamle blogindlæg

Hvis du skriver et indlæg tilstrækkelig meget om, så det faktisk bliver et helt nyt indlæg, kan du sagtens også tillade at rette udgivelsesdatoen for indlægget 😉