“Readability” i Yoast SEO – hvad betyder det?

“Readability” betyder direkte oversat “læsbarhed”. I Yoast SEO pluginnet til WordPress, som rigtig mange bruger som hjælp til at lave SEO, får du en score for SEO og en for Readability, dvs. hvor let læselig eller læsevenlig din tekst er. Læsevenlige tekster er gode for SEO, og de hjælper med at gøre besøgende til kunder.

At en tekst en læsevenlig er ikke det samme som at det er en “god” tekst; men det giver større sandsynlighed for, at din tekst rent faktisk bliver læst.

Læs mere

Udvidede tekstannoncer i Adwords – lav dem før 31. januar 2017

Hvis du kører Adwords bør du have ét bestemt nytårsforsæt i år: at få skrevet dine Adwords-annoncer om, så de passer til det nye annonceformat. Det er de såkaldte “udvidede tekstannoncer”, hvor der er mere plads i både overskrift og beskrivelse. Fra 31. januar 2017 kan du kun lave annoncer i det nye format – men det er en god idé at få det gjort tidligere.

Læs mere

Få Mailchimp til at “tale” dansk

Jeg har tidligere skrevet om hvordan du ikke kan få Mailchimp på dansk – og det har forvirret nogle. Derfor præciserer jeg lige her: Du kan GODT få tilmeldingsformular, tilmeldings- og afmeldingssider, velkomst-emails og den slags til at stå på dansk. Men du kan IKKE få Mailchimp med dansk brugergrænseflade; dvs. alt det inde bagved, hvor du logger ind og skriver og udsender dine nyhedsbreve, står på engelsk.

Det at Mailchimp er på engelsk inde bagved står ikke til at ændre – så hvis du ikke har det godt med at arbejde på engelsk, kan det blive en hæmsko for at du faktisk får sendt dine nyhedsbreve ud.

Hvis du har det OK med at arbejde i en engelsk brugergrænseflade, skal sproget ikke være en forhindring: du kan nemlig godt få din Mailchimp til at “tale dansk” til dine besøgende. Det kræver bare at du ved hvor du går ind og retter det til:

Læs mere

Sådan finder du ideer til blogindlæg (og nyhedsbreve)

Blogindlæg, nyhedsbreve og Facebook-sider, hvor du deler din (ekspert-)viden gratis, virker. Det, at du får vænnet folk i din målgruppe til, at du er den der ved mest om et emne, virker. Du sælger måske ikke så meget lige her og nu, som hvis du kører på med en række knaldtilbud, men i længden virker det, fordi det skaber tillid til dig og dine evner.

Læs mere

Søgeord i domænet betyder intet for SEO – søgeord i url’er gør

Det er en af de mere sejlivede myter inden for SEO, at det er vigtigt for SEO at man har søgeord i domænenavnet. Dvs. hvis du fx sælger coaching, så skulle du gå efter domænenavne som www.coaching.dk, www.coaching-aarhus.dk, osv.

Det passede engang, men det gør det ikke mere. Søgeord i domænenavnet er, om ikke ligegyldigt, så i alt fald noget der betyder ganske forsvindende lidt. Google ser meget, meget mere på, hvad der rent faktisk står på din hjemmeside i sidetitlerne, overskrifterne, og selve teksten – og på hvad du ellers har af indhold.

Til gengæld betyder det meget, at du har søgeordene for hver enkelt underside med i adressen på den underside – sidens URL.

Læs mere

De mest brugte søgeord i 2015?

Søgeordsresearch skal være i orden, før du kan lave rigtig god SEo og Adwords på Google

Lige om lidt er det december, med hvad der følger med af hyggelige traditioner.

Sådan en har Google også; hvert år i december offentliggør de nemlig en liste over de mest brugte søgeord i løbet af året.rudolf

I 2014 så listen sådan her ud:

1. iPhone 6
2. VM 2014
3. Robin Williams
4. MGP 2014
5. 2048
6. Flappy Bird
7. Conchita Wurst
8. Ebola
9. EM Håndbold 2014
10. 1864

Listen over de mest brugte søgeord i 2015 er ikke offentliggjort endnu. Så mens vi venter, kan vi jo more os med at gætte:

Hvilke ord tror DU var de ti mest søgte på Google i 2015??

Skriv dit svar som en kommentar herunder. Hvis du gætter alle 10 ord rigtigt, før listen bliver offentliggjort, så bager jeg en ordentlig stak julesmåkager til dig!

Søgeordsresearch til SEO med Googles søgeordsplanlægning

Når du skal lave søgeordsresearch til din SEO – dvs. finde ud af hvilke søgeord du skal satse på – starter du nok med at tænke dig til, hvilke ord du skal findes på. Du bør også altid skrive ned hvilke ord kunderne bruger. På den måde får du forhåbentlig en masse ideer til relevante søgeord, som du så skal til at prioritere. Du bør nemlig kun have et enkelt primært søgeord for hver af dine landingssider, og dem har du sikkert ikke et ubegrænset antal af.

Når du skal prioritere hvilke af dine mulige søgeord er de vigtigste, har du brug for en mere konkret viden om, hvilke af dem det bedst kan betale sig at satse på.  For eksempel om det er bedst at satse på “hjælp til computer”, “computer service” eller “PC hjælp”.

Google søgeordsplanlægning er et udmærket redskab til dette, som kan hjælpe dig med:

Læs mere

Yoast SEO 3.0: Hvor retter jeg METAdescriptions og sidetitler?

WordPress-pluginnet til SEO, der hedder Yoast SEO, er lige udgivet i en meget fornyet version – sådan overfladisk set. Fandt jeg ud af efter at have tjekket efter. Funktionerne er vist faktisk nogenlunde de samme inde på de enkelte sider, men jeg var da lige ved at blive lidt urolig på kontorstolen, da jeg ikke kunne finde ud af at tilføje og rette METAbeskrivelsen og sidetitlen…

Læs mere

Layout og design kan sagtens påvirke SEO

Tror du også at layout og design er helt ligegyldigt for, om din side kan findes på søgemaskiner? Det er det ikke – selvom det heller ikke lige er det, du bruger til aktivt at lave SEO. Men et layout der ikke er lavet på den rigtige måde, kan godt stå vejen for at blive fundet på Google.

Det er endnu en af grundene til at det er klogt (og kan spare dig tid og penge) at tænke SEO ind, FØR du står med en funklende fin ny hjemmeside, og kommer i tanker om at du egentlig også gerne vil have den kommer højt op på Google.

Læs mere