Keywords, søgeord, nøgleord, META-keywords, META-søgeord – hvad er hvad?

Du har sikkert hørt, at noget af det vigtigste ved at lave søgemaskineoptimering er at bruge de rigtige søgeord? Det kan du bl.a. have hørt fra mig. For søgeord er vigtige – hvis du bruger dårlige søgeord, bliver du ikke fundet på Google.

Men – jeg ser gang på gang, at folk misforstår en ting ved de der vigtige søgeord, og forveksler dem med det jeg kalder META-keywords (netop for ikke at forveksle de to). Det er IKKE det samme! Og forskellen er rigtig vigtig at forstå – for META-keywords skal du nemlig undgå at bruge. Read More »

Posted in SEO og søgemaskiner | Mærket , , , | 4 Responses

Mobilvenlig på Google? – tjek om din hjemmeside lever op til Googles krav

Har du lagt mærke til det lille ord “Mobilvenlig” , der er begyndt at stå ud for nogle søgeresultater i Google?

Mobilvenlig paa Google i 2015
Det kommer kun frem når du søger efter noget på din telefon. Det er et lille mærke, de fleste gerne vil have der står ud for sit link – det betyder nemlig, at ens hjemmeside er nem at bruge på en mobiltelefon, og det begynder Google snart at belønne ved at hjemmesider, der ses som mobilvenlige, får deres links højere op.

 

Snart er d. 21. april 2015

Der har været skrevet meget de seneste par år om at nu var det snart på høje tid at gøre sin hjemmeside responsiv hvis den skulle have en chance på Google og over for brugerne i fremtiden. Måske har du læst det, og smidt det over i baghovedet som noget der skulle “kigges på engang”.  Men nu er det rigtig snart snart!

Google har lige før 1. marts 2015 meldt officielt ud, at de vil begynde at vise mobilvenlige hjemmesiders links højere i søgeresultaterne end ikke-mobilvenlige hjemmesiders – og at det starter d. 21. april 2015. Så hvis du har brug for at få gjort noget ved din hjemmesides mobilvenlighed, er det jo smart at få det gjort inden da. Lad være med at regne med, at det sikkert står fint til – få det testet rigtigt.

Read More »

Posted in SEO og søgemaskiner | Skriv en kommentar

WordPress SEO: hjælp til søgemaskineoptimering af din WordPress hjemmeside

Når du skal lave søgemaskineoptimering ordentligt er der ingen rigtig nemme genveje – men du kan i alt fald få hjælp til overblikket hvis du har en hjemmeside der er lavet i WordPress. Hjælpen kommer i form af et plug-in der hedder WordPress SEO (by Yoast).

Det kan mange ting, men jeg elsker det personlig allermest for det overblik, man får på listerne over sider og indlæg.

Som du måske allerede ved, er et grundlæggende princip i organisk SEO at du laver såkaldte landingssider, der er meget specifikt målrettet til et bestemt søgeord. Det vil sige hvis et af dine vigtige søgeord er “røde laksko”, så er det vigtigt at du på din hjemmeside har en underside det handler (rigtig meget og næsten udelukkende) om netop røde laksko, og at du med forskellige midler viser Google at den handler om netop dette, og er en god kilde til viden om røde laksko. Read More »

Posted in SEO og søgemaskiner | Mærket , , , , | Skriv en kommentar

Synlig på Google – gør det i den rigtige rækkefølge

Er du egentlig klar over, hvor lidt almindelige søgeresultater fylder på Google nu om dage – især hvis man laver en lokal søgning? Dvs. hvis man søger på søgeord (branche) + stednavn – her har jeg  f.eks.  søgt på “psykolog århus c”:

 

På billedet her er det i røde rammer Adwords-annoncer, det i grønne rammer er almindelige Google-resultater, som opnås vha. SEO, og det i gule rammer er fortegnelser fra Googles register over lokale virksomheder, som du nu om dage finder via Google My Business. Read More »

Posted in SEO og søgemaskiner | Mærket , , , , | Skriv en kommentar

Mailchimp på dansk? Desværre – men der er gode alternativer

Vil du gerne bruge Mailchimp på dansk? Det er du langt fra den eneste, der efterspørger. Men jeg må desværre skuffe dig og de andre: Mailchimp på dansk findes nemlig ikke.

Det vil sige; du kan sagtens bruge Mailchimp til at udgive nyhedsbreve på dansk, og der er også en automatisk “oversætter” indbygget, så dine tilmeldingsformularer osv. kommer til at stå på dansk. Men Mailchimp med dansk som brugergrænseflade “inde bagved” kan du ikke få.

Alternativer til Mailchimp på dansk

Read More »

Posted in E-nyhedsbreve | Mærket , , | Skriv en kommentar

Hjælp til Mailchimp – sådan giver du andre adgang til din konto

Hvis du får brug for hjælp til Mailchimp – hvad enten det er opsætning af skabelon til nyhedsbrev, skrivning og redigering af nyhedsbreve, eller noget andet – så kan det være en god idé at tilføje mig (eller hvem der nu skal hjælpe dig) som selvstændig bruger. Så slipper du nemlig for at udlevere dit eget login, og kan samtidig bestemme, hvor meget jeg må have adgang til at gøre. Read More »

Posted in E-nyhedsbreve | Mærket , | Skriv en kommentar

Sådan arbejder en tekstforfatter

En tekstforfatter er en, der skriver tekster. En der er god til at formulere sig, til at vælge de rigtige ord, og til at stave korrekt. Men en rigtig tekstforfatter kan også en hel del mere end det.

Der er nemlig mere i at lave gode salgstekster end at kunne stave rigtigt og vælge de rigtige ord. Det vanskeligste og mest tidskrævende af arbejdet med en tekst foregår inden man overhovedet kan begynde at formulere selve tekstens ordlyd. Read More »

Posted in Tekst | Mærket , | Skriv en kommentar

Giv andre adgang til Analytics uden at udlevere dit login

Når jeg hjælper folk med SEO, Adwords eller bare forbedringer af en hjemmeside, har jeg ofte behov for – eller i alt fald meget stor gavn af – at få lov at se hjemmesidens statistikker i Google Analytics. Her får du derfor opskriften på, hvordan du tilføjer mig som bruger i din Analytics – så slipper du nemlig for at udlevere dit eget login , som jo ofte også bruges til mail osv, som du måske ikke synes jeg skal have mulighed for at få adgang til. Read More »

Posted in Analytics | Mærket | Skriv en kommentar

Varer på Google – få vist billeder og links til produkter fra din webshop

Google har for nylig åbnet mulighed for, at du kan få vist produktbilleder med priser, beskrivelser og  links direkte til produkterne i din webshop på Googles søgesider. Som f.eks. på billederne herunder:

Webshop varer på Google Read More »

Posted in Adwords | Skriv en kommentar

Google Analytics – derfor kan (skal, må!) du ikke undvære det

Google Analytics er en gratis tjeneste fra Google, som jeg vil mene du bare SKAL installere på din hjemmeside, fordi det kan gøre dig meget klogere på, hvordan din hjemmeside kan blive (endnu) bedre.

Du får adgang til meget detaljerede oplysninger om, hvordan folk bruger din hjemmeside, der kan være rigtig meget værd for din forretning – og det koster fuldstændig helt og aldeles gratis. Read More »

Posted in Analytics | Skriv en kommentar