Mobilvenlig på Google? – tjek om din hjemmeside lever op til Googles krav

Har du lagt mærke til det lille ord “Mobilvenlig” , der er begyndt at stå ud for nogle søgeresultater i Google?

Mobilvenlig paa Google i 2015
Det kommer kun frem når du søger efter noget på din telefon. Det er et lille mærke, de fleste gerne vil have der står ud for sit link – det betyder nemlig, at ens hjemmeside er nem at bruge på en mobiltelefon, og det begynder Google snart at belønne ved at hjemmesider, der ses som mobilvenlige, får deres links højere op.

 

Snart er d. 21. april 2015

Der har været skrevet meget de seneste par år om at nu var det snart på høje tid at gøre sin hjemmeside responsiv hvis den skulle have en chance på Google og over for brugerne i fremtiden. Måske har du læst det, og smidt det over i baghovedet som noget der skulle “kigges på engang”.  Men nu er det rigtig snart snart!

Google har lige før 1. marts 2015 meldt officielt ud, at de vil begynde at vise mobilvenlige hjemmesiders links højere i søgeresultaterne end ikke-mobilvenlige hjemmesiders – og at det starter d. 21. april 2015. Så hvis du har brug for at få gjort noget ved din hjemmesides mobilvenlighed, er det jo smart at få det gjort inden da. Lad være med at regne med, at det sikkert står fint til – få det testet rigtigt.

Test din hjemmesides mobilvenlighed

Den sikreste måde at finde ud af om din hjemmeside er mobilvenlig i Googles øjne, er at bruge Googles eget testværktøj. Du finder testværktøjet her: Test af mobilvenlighed fra Google

Baggrunden for “mobilvenlig” på Google

Google vil gerne prioritere hjemmesider der giver brugerne en god oplevelse, og lægge dem højest i søgeresultaterne. Og nu har Google altså valgt at sige at et rigtig vigtigt krav til en god brugeroplevelse er at indholdet på hjemmesiden kan ses på en mobiltelefon.

Det har altså ikke så meget at gøre med hvordan dit flotte design tager sig ud på en lille telefonskærm, men om at brugeren skal kunne læse informationen uden at skulle forstørre tekst m.v. med to fingre for at kunne bruge siden.

Google skriver kravene helt åbent:

  1. Indhold må ikke være i Flash og andre typer teknik, der som regel ikke findes på mobiler
  2. Teksten skal være stor nok til at kunne læses på telefonen, uden at man skal forstørre
  3. Indholdet skal tilpasse sig telefonens bredde, så man ikke skal scrolle på tværs eller zoome ind og ud
  4. Links skal stå så langt fra hinanden at man ikke rammer forkert med sine tommelfingre

Hvad gør du hvis du ikke er mobilvenlig på Google?

Hvis du er ligeglad med at blive fundet, når folk søger på Google fra en telefon, behøver du slet ikke gøre noget lige nu. Men du skal få fingeren ud, hvis du har brug for at folk finder dig via telefonen!

Det er ikke sikkert, at du behøver investere i en helt ny hjemmeside der er fuldt responsiv – lige nu.

En hurtig trylleløsning i WordPress

Hvis du har en WordPress hjemmeside der ikke er mobilvenlig, kan du trylle den om til mobilvenlig ved at få installeret og aktiveret et plug-in, der hedder WP Touch. Denne mobiludgave af din hjemmeside kommer sikkert til at se ret anderledes ud end dit egentlige webdesign – men det er en hurtig løsning, der virker, og som Google accepterer som mobilvenlig. Om ikke andet kan du bruge den som midlertidig løsning, hvis du ikke kan nå at få lavet et rigtigt resposivt webdesign inden 21. april.

Denne hurtige løsning til WordPress hjælper jeg dig gerne med, uden at det koster dig ret meget – send en mail til anette@nielsensbureau.dk, hvis jeg skal tjekke din wordpress-side og se om du kan bruge dem nemme løsning.

- eller også et helt nyt design

I andre tilfælde skal du have lavet et nyt design til hjemmesiden, der er responsivt. Måske er det kun en enkelt fil, der skal rettes i, men det er noget, du skal få fagpersoner til at gøre, for det er ikke nødvendigvis nemt (eller hurtigt gjort) af den grund. Hvis dit design betyder rigtig meget for dig, bør du desuden får en grafisk designer til at komme med et bud på, hvordan din hjemmesides design skal se ud på en telefon.

 

 

Posted in SEO og søgemaskiner | Skriv en kommentar

WordPress SEO: hjælp til søgemaskineoptimering af din WordPress hjemmeside

Når du skal lave søgemaskineoptimering ordentligt er der ingen rigtig nemme genveje – men du kan i alt fald få hjælp til overblikket hvis du har en hjemmeside der er lavet i WordPress. Hjælpen kommer i form af et plug-in der hedder WordPress SEO (by Yoast).

Det kan mange ting, men jeg elsker det personlig allermest for det overblik, man får på listerne over sider og indlæg.

Som du måske allerede ved, er et grundlæggende princip i organisk SEO at du laver såkaldte landingssider, der er meget specifikt målrettet til et bestemt søgeord. Det vil sige hvis et af dine vigtige søgeord er “røde laksko”, så er det vigtigt at du på din hjemmeside har en underside det handler (rigtig meget og næsten udelukkende) om netop røde laksko, og at du med forskellige midler viser Google at den handler om netop dette, og er en god kilde til viden om røde laksko.

(Det kræver helt kort at du sørger for at ordene “røde laksko” forekommer flere steder og også bestemte steder på netop denne underside.)

Du kan hurtigt få mange landingssider der hver især sørger for et bestemt søgeord, og du kan meget hurtigt selv på en mindre hjemmeside miste overblikket over hvilken side det tager sig af hvilket søgeord.

WordPress SEO giver dig overblik

Når du har installeret plug-innet “WordPress SEO”, kommer der nogle ekstra kolonner i oversigterne over blogindlæg og sider, som har med søgemaskineoptimering at gøre:

Wordpress SEO oversigt over sider

Her kan du får overblikket over

  • hvilke landingssider du har optimeret til hvilke søgeord (focus keywords)
  • om der er sider, der ikke er optimeret til noget ord
  • om du har gjort det “godt nok”, eller der kan gøres mere (symboliseret ved små røde, orange, gule, og grønne kugler)
  • om der er sider, du har lukket af for Google

– og meget mere.

Sådan laver du SEO med WordPress SEO

Hvis du bruger WordPress og vil arbejde mere struktureret med søgemaskineoptimering, vil jeg anbefale dig at prøve dette plug-in. Men: du må ikke tro, at pluginnet gør arbejdet for dig! Du skal stadig selv sørge for at få søgeordene ind og skrive brugervenlige tekster “omkring” dem inde på hver enkelt side.  Det gør du i praksis inde under hver enkelt side eller blogindlæg, når du er i gang med at redigere. Når pluginnet er installeret, kommer der nogle ekstra felter op under selve tekstredigeringsfeltet, hvor du kan skrive sidetitler, META description m.m. ind. Her ser du felterne for denne side:

Wordpress SEO felterne der udfyldes for hvert blogindlæg

Pluginnet “laver” altså ikke SEO for dig, men det gør det nemmere at overskue. Samtidig får du – lige dér hvor du redigerer – forskellige tips til om du har gjort det rigtigt eller ej, og om der er noget du mangler.

Hjælp til WordPress SEO?

Hvis du har installeret pluginnet men har lidt svært ved at komme i gang, vil jeg gerne hjælpe dig godt på vej. Skriv til anette@nielsensbureau.dk, så mailer jeg dig ganske gratis en mini-manual på 11 sider til WordPress SEO, som får dig i gang med de vigtigste ting.

Er du stadig i tvivl om, hvordan du udfylder SEO-felterne, kan du starte med at hente min gratis e-bog “SEO for absolut begyndere” for at blive lidt klogere på søgemaskineoptimering generelt. Du får e-bogen ved at tilmelde dig nyhedsbrevet fra Nielsens Bureau

Posted in SEO og søgemaskiner | Mærket , , , , | Skriv en kommentar

Synlig på Google – gør det i den rigtige rækkefølge

Er du egentlig klar over, hvor lidt almindelige søgeresultater fylder på Google nu om dage – især hvis man laver en lokal søgning? Dvs. hvis man søger på søgeord (branche) + stednavn – her har jeg  f.eks.  søgt på “psykolog århus c”:

 

På billedet her er det i røde rammer Adwords-annoncer, det i grønne rammer er almindelige Google-resultater, som opnås vha. SEO, og det i gule rammer er fortegnelser fra Googles register over lokale virksomheder, som du nu om dage finder via Google My Business. Read More »

Posted in SEO og søgemaskiner | Mærket , , , , | Skriv en kommentar

Mailchimp på dansk? Desværre – men der er gode alternativer

Vil du gerne bruge Mailchimp på dansk? Det er du langt fra den eneste, der efterspørger. Men jeg må desværre skuffe dig og de andre: Mailchimp på dansk findes nemlig ikke.

Det vil sige; du kan sagtens bruge Mailchimp til at udgive nyhedsbreve på dansk, og der er også en automatisk “oversætter” indbygget, så dine tilmeldingsformularer osv. kommer til at stå på dansk. Men Mailchimp med dansk som brugergrænseflade “inde bagved” kan du ikke få.

Alternativer til Mailchimp på dansk

Read More »

Posted in E-nyhedsbreve | Mærket , , | Skriv en kommentar

Hjælp til Mailchimp – sådan giver du andre adgang til din konto

Hvis du får brug for hjælp til Mailchimp – hvad enten det er opsætning af skabelon til nyhedsbrev, skrivning og redigering af nyhedsbreve, eller noget andet – så kan det være en god idé at tilføje mig (eller hvem der nu skal hjælpe dig) som selvstændig bruger. Så slipper du nemlig for at udlevere dit eget login, og kan samtidig bestemme, hvor meget jeg må have adgang til at gøre. Read More »

Posted in E-nyhedsbreve | Mærket , | Skriv en kommentar

Sådan arbejder en tekstforfatter

En tekstforfatter er en, der skriver tekster. En der er god til at formulere sig, til at vælge de rigtige ord, og til at stave korrekt. Men en rigtig tekstforfatter kan også en hel del mere end det.

Der er nemlig mere i at lave gode salgstekster end at kunne stave rigtigt og vælge de rigtige ord. Det vanskeligste og mest tidskrævende af arbejdet med en tekst foregår inden man overhovedet kan begynde at formulere selve tekstens ordlyd. Read More »

Posted in Tekst | Mærket , | Skriv en kommentar

Giv andre adgang til Analytics uden at udlevere dit login

Når jeg hjælper folk med SEO, Adwords eller bare forbedringer af en hjemmeside, har jeg ofte behov for – eller i alt fald meget stor gavn af – at få lov at se hjemmesidens statistikker i Google Analytics. Her får du derfor opskriften på, hvordan du tilføjer mig som bruger i din Analytics – så slipper du nemlig for at udlevere dit eget login , som jo ofte også bruges til mail osv, som du måske ikke synes jeg skal have mulighed for at få adgang til. Read More »

Posted in Analytics | Mærket | Skriv en kommentar

Varer på Google – få vist billeder og links til produkter fra din webshop

Google har for nylig åbnet mulighed for, at du kan få vist produktbilleder med priser, beskrivelser og  links direkte til produkterne i din webshop på Googles søgesider. Som f.eks. på billederne herunder:

Webshop varer på Google Read More »

Posted in Adwords | Skriv en kommentar

Google Analytics – derfor kan (skal, må!) du ikke undvære det

Google Analytics er en gratis tjeneste fra Google, som jeg vil mene du bare SKAL installere på din hjemmeside, fordi det kan gøre dig meget klogere på, hvordan din hjemmeside kan blive (endnu) bedre.

Du får adgang til meget detaljerede oplysninger om, hvordan folk bruger din hjemmeside, der kan være rigtig meget værd for din forretning – og det koster fuldstændig helt og aldeles gratis. Read More »

Posted in Analytics | Skriv en kommentar

Adresse og telefonnummer i Adwords-annoncer – sådan får du det på

Adwords-annoncer med adresse og telefonnummerDer var engang, Adwords-annoncerne på Googles søgesider altid kun bestod af fire linjer: Overskrift, to linjers annoncetekst og et link.

Sådan er det ikke længere – der er kommet flere nye muligheder til, og nogle af dem bør du kende til, hvis du vil lave dine Adwords så effektive som muligt.

Det gælder bl.a. muligheden for at få vist dit telefonnummer og adresse i Adwords-annoncer, hvis det ellers er relevant for dig – dvs. hvis det er en relevant “action” for dig, at folk enten ringer eller kommer forbi på dit firmas adresse. Read More »

Posted in Adwords | Skriv en kommentar