Valg og køb af domænenavn

(opdateret februar 2021)

Domænenavnet er den vigtigste del af webadressen: mit domænenavn er f.eks. ‘nielsensbureau.dk’.

Når du vælger domænenavn, skal du samtidig vælge, hvad det skal ende på, f.eks. .dk, .com eller noget andet.

Sådan vælger du det rigtige domænenavn

Når du vælger domænenavn, skal du tænke på at:

  • Det skal være let for folk at genkende og huske
  • Det må helst ikke være for langt
  • Det skal passe til jeres virksomhed — det mest logiske er selvfølgelig, at det er det samme som virksomhedens navn
  • Har du en enkeltmandsvirksomhed der skal kendes for dit navn og ansigt, så køb også (eller kun) dit eget navn som domæne

Hvis virksomheden ikke er startet endnu, bør du ikke beslutte dig for et firmanavn, før du er sikker på, at det er ledigt som domænenavn.

Så snart du ved, hvilket domænenavn du vil have, så køb det! Ellers kan du risikere, at nogen kommer dig i forkøbet. Køb evt. også alternative stavemåder.

Du bestemmer næsten helt frit, hvad dit domænenavn skal være.

Du kan bare ikke:

  • have samme domænenavn som en anden hjemmeside
  • bruge mellemrum i domænenavnet; i stedet skal du bruge bindestreg (nielsens-bureau.dk) eller bare skrive det hele ud i et (nielsensbureau.dk)

Det er teknisk muligt at købe og bruge domænenavne med æ,ø og å — men jeg vil ikke anbefale at have det som eneste domænenavn. Så hvis dit firma hedder “Frisør Åge”, bør du både købe frisør-åge.dk og frisoer-aage.dk (samt forskellige andre varianter).

Domænenavnet betyder (næsten) ingenting for SEO

En overgang var det nemmere at komme højt op på Google på fx sokker, hvis søgeordet “sokker” indgik i domænenavnet. Det gælder IKKE længere, så det bør du ikke vælge ud fra. 

Det kan selvfølgelig stadig være godt at have domænenavnet sokker.dk, hvis du sælger sokker, da det

  1. er supernemt for folk at huske
  2. fortæller præcis hvad man kan finde på hjemmesiden

Det der er vigtigt for SEO er URLerne til de enkelte sider. Dvs. du kan sagtens optimere til fx sokker ved at have et domæne som ditegetnavn.dk og så en underside, der får adressen www.ditegetnavn.dk/sokker.

Læs mere om hvordan du bruger dine URLer til SEO »

Skal domænet ende på .dk, .com eller .eu?

Domænenavne kan have forskellige endelser: de vigtigste og kendteste er .dk og .com, men der findes også f.eks. .info, .net, .biz og .pro, .eu. Der kommer løbende nye mulige “endelser” til, men du bør holde dig til .dk (plus .com hvis dit firma er internationalt), da det er det dine mulige kunder er vant til og forventer at et dansk domæne ender på.

Forskellen på endelserne er derudover bl.a. prisen; et .dk–domæne er det billigste.

Hvis din virksomhed ikke handler med udlandet, er et .dk–domæne normalt det bedste at vælge, og det eneste, der er nødvendigt. Eller sagt på en anden måde: du skal i alt fald sørge for at få købt domænenavnet med endelsen .dk — hvis du synes, kan du så også købe det med andre endelser.

Hvis du har mange udenlandske kunder, så køb .com, eller både .dk og .com, og .eu, hvis du vil være sikre på at kunne bruge det senere.

Sådan køber du et domænenavn

Før du lægger jer helt fast på et domænenavn, skal du tjekke om det allerede er optaget af en anden.

Det kan du f.eks. gøre hos GratisDNS: Tast det navn, du ønsker, ind i søgefeltet. Hvis navnet er ledigt, bliver du tilbudt at købe det. Hvis navnet er optaget, kan du nogle gange få vist navn og kontaktoplysninger på den, der ejer det, så du evt. kan kontakte vedkommende.

Du skal normalt både købe domænenavn og webhotel

Vær OBS på at hvis du køber domænenavnet via GratisDNS får du ikke webhotel med, men skal bestille det separat.

Når du ejer et domænenavn, sikrer du dig at det kun er dig, der kan lægge noget ud på den adresse på nettet.

Men du skal også bruge webhotel (eller hosting – det er det samme) for rent faktisk at kunne lægge en hjemmeside ud.

Hvis du også har brug for et webhotel (og det har du nok, hvis du skal oprette en ny hjemmeside), kan det være nemmere og nogle gange lidt billigere at bestille domænenavnet gennem webhotellet.

Skriv en kommentar