PR vs. annoncer: hvad er bedst?

Mange bruger begreberne PR og reklame i flæng. Men der er stor forskel på de to ting. Der er forskel på pris, på måden I får eller køber det på, og der er forskel på, hvor godt udbyttet er. Dette indlæg er af ældre dato og handler derfor om PR og annoncering i gammeldags offline aviser – men principperne gælder stadig. 

Forskellen på PR og annoncer

PR er en måde at få journalisterne til at skrive om jer på, og behøver i princippet ikke at koste noget. Annoncer er reklameplads i medier, som I køber for (mange) penge.

PR er ofte det, man får mest ud af, hvis det bliver lavet rigtigt, så det resulterer i god presseomtale.

Annoncer vs. redaktionelt stof

Du kender helt sikkert godt forskellen på annoncer og redaktionelt stof, rent visuelt. Det redaktionelle stof er det, du læser og skimmer bevidst — annoncerne er dem, du som regel overser, med mindre et billede eller ord lige fanger din opmærksomhed.

På billedet her — et opslag fra Erhvervsbladet 7. juni 2006 — er spalteplads med annoncer farvet blåt, og spalteplads med redaktionelt stof farvet gulligt:

PR og annoncer i en erhvervs-avis
Forskellen på PR og annoncer på et opslag i en erhvervs-avis

PR bliver set mere end annoncer

Jeres kunder læser avisen på samme måde, som du gør. De læser informationerne i det redaktionelle stof, og overser de fleste af annoncerne. De ved nemlig også godt, i hvert fald intuitivt, at det redaktionelle stof er redigeret af journalisterne og derfor mere troværdigt end annoncerne, som er købt reklame. Det er den vigtigste grund til at PR giver dig mere for pengene end køb af annoncer.

Annoncer er nemme at kontrollere

Annoncer er noget I køber: I betaler et beløb for at få stillet noget spalteplads til rådighed, og I bestemmer selv hvad I vil bruge spaltepladsen til.

Annoncer er ret nemme at lave, og I har selv næsten fuld kontrol over, hvordan jeres annoncer kommer til at se ud. Til gengæld er annoncer en ret dyr løsning, som ofte kun giver et udbytte hvis I dels får dem lavet professionelt, dels sætter en kampagne sammen, der kører over længere tid.

PR er svært at kontrollere — men betaler sig bedre

PR kan I ikke købe jer til på samme måde. PR handler om at få medierne til at skrive om jer i det redaktionelle stof, dvs. de artikler, avisen eller bladets journalister skriver. Det er journalisterne, der afgør, om de vil skrive om jer, hvad der bliver skrevet om jer, og hvor meget der bliver skrevet.

PR kræver derfor, at I har (eller finder) en rigtig god historie — og at I får jeres gode historie formidlet til journalisten, så han eller hun bliver interesseret i at skrive om den. Derfor er PR lidt sværere at have med at gøre — men det betaler sig bedre end annoncer.

Skriv en kommentar