Webdesign er blevet mere web og mindre design

Omkring år 2002 var hjemmesiders design præget af især to ting: der var flere grimme hjemmesider, da det var sværere at få lavet et godt webdesign – og der var flere hjemmesider, der  lignede noget, der hellere skulle have været trykt som brochure, fordi vi allesammen var mindre vant til internettet end vi er i dag.

I 2002 var det ikke super-duper nyt at man kunne markedsføre sit firma på internettet – men det var heller ikke nær så dagligdags som det er i dag.

Dem der faktisk betalte et bureau godt for at lave et design til en hjemmeside, havde selvfølgelig noget, der så lækkert ud – men alligevel så man ofte, at selv de flotte hjemmesider faktisk mere lignede tryksager end hjemmesider.

Mange fik slet ikke rigtig udnyttet de mange muligheder der er for at interagere med folk på nettet – få dem til at gøre noget, henvise dem til andre hjemmesider, give respons eller bare klikke sig videre der hvor man vil have dem hen.

Hjemmesiden var envejskommunikation, en ren firmapræsentation. Nogle gange endda helt uden call-to-actions – dvs. man fortalte op og ned om hvad firmaet kunne, men ikke hvad folk skulle gøre for at få fat i det (groft sagt).

Lad kunderne bestemme, hvordan hjemmesiden skal være

Den går ikke længere! Ifølge marketingeksperten Ernan Roman (http://ernanroman.blogspot.com/2010/12/part-2-marketing-challenges-2011.html) var en af de største udfordringer for topledere i 2011 hjemmesiden. Der er ingen grund til at tro, at det har ændret sig ret meget på et års tid. Roman skriver (min oversættelse):

“Vi har fundet ud af at de fleste kunder og kundeemner ikke er tilfredse med virksomhedernes nuværende hjemmesider. De synes at de fleste hjemmesider er en-dimensionelle, koncernagtige, “mig”-centrerede oplevelser.

Hjemmesider bør nu til dags give deres besøgende en tre-dimensionel oplevelse som lader dem komme i kontakt med (i denne rækkefølge) 1) ligesindede/folk med samme interesser, 2) eksperter, og 3) virksomheden selv”

Det tredimensionelle går altså ikke på udseendet, men på, hvilke muligheder man giver hjemmesidens besøgende for at komme i kontakt med andre – både firmaet selv, andre der interesserer sig for det samme, og andre eksperter. Og læg mærke til, at han skriver firmaet selv er det mindst vigtige af de tre! For bortset fra at en hjemmeside selvfølgelig ikke skal være direkte grim, så betyder det mere hvad man kan GØRE på den, end hvordan den ser ud.

Roman foreslår at man gentænker hele sin hjemmeside, og lader kunder og potentielle kunder definere, hvad der er relevant og giver dem værdi.  På den måde kan man undgå, at hjemmesiden kun handler om, hvad firmaet gerne vil fortælle – men som folk måske ikke interesserer sig for.

Derefter skal I selvfølgelig også tænke på jer selv – SÆLG endelig, men gør det der hvor det er relevant, og brug gerne jeres eget grafiske design, så folk genkender siden som jeres, når de ser den igen.

Selvfølgelig må designet også gerne være rigtig flot og lækkert! Det er bare ikke det mest afgørende for, om folk for alvor gider bruge jeres hjemmeside 🙂

Hvordan så jeres hjemmeside ud i 2002?

I 2002 var der desuden mange små firmaer, der havde hjemmesider der overhovedet ikke var designede: det var især dem, der lige havde smækket noget sammen i Frontpage. De kunne bl.a. kendes på at de ofte havde synlige rammer omkring de forskellige dele af hjemmesiden, ting stod hulter til bulter, og baggrunden var en helt særligt nuance af grå.

Andre havde gjort mere ud af det grafiske design – men det vil næsten helt sikkert se gammeldags ud i 2012.

Vil du se, hvordan Nielsens Webs første hjemmeside så ud? Det får du først lov til HELT nederst i dette indlæg 🙂

Vil du også se hvordan jeres egen så ud før i tiden? Eller jeres konkurrents? Så rejs en tur tilbage i tiden med The Wayback Machine, som har gemt udgaver af alle mulige hjemmesider. Søg på det domæne, du gerne vil se en gammel udgave af, og tryk på en dato – så skal du bare se løjer: The Wayback Machine

Hov… kan du forresten huske dem her?

Du har aldrig brugt dem på firmahjemmesiden, vel? Vel? Og du gør det i alt fald ikke mere. VEL???!!!!

    

OK, så får du lov at se den. Aller-aller-nådigst!:

(Dette indlæg er udgivet i anledning af Nielsens Bureaus 10 års jubilæum i 2012, hvor jeg kiggede tilbage på, hvor meget hjemmesider og online markedsføring har forandret sig siden 2002)

Skriv en kommentar