Hvor skal I annoncere på nettet?

Der er rigtig mange muligheder for at annoncere på internettet, men de er ikke allesammen lige gode. Især skal I være kritiske over for sælgere (undskyld, jeg mener “konsulenter”! ;-)), der ringer og vil have jer til at købe eller bekræfte en ordre på optagelse i en form for katalog eller portal – det er ofte sådan, annoncehajerne gør.

Der er groft sagt fire grupper af firmaer, der gerne vil have jeres budgetkroner:

De rene fupfirmaer, eller annoncehajerne

De kan være svære at kende, men bruger tit navne som Dansk Internet Index eller noget andet generelt. De ringer ofte og bilder dig ind, at I allerede har en registrering hos dem, som blot skal forlænges. Det går især ud over nystartede firmaer. Se hvordan I undgår dem på www.hajnettet.dk.

De reelle “telefonbogsfirmaer”

Det er firmaer som krak.dk, der lever af at sælge “optagelser” og bannerannoncer. De opfører sig nogle gange lidt som annoncehajer, men de er ikke fupfirmaer; deres sider har ofte ret høje besøgstal, men derfor er det langtfra sikkert det kan betale sig at annoncere på dem.

Min holdning er at I ikke bør betale til dem, med mindre I er næsten sikre på at det giver jer mange henvendelser (det samme gælder telefonbøger af papir).

Bannerreklamer på hjemmesider, der sælger annoncer som supplement

Andre firmaer på nettet, der ikke kun lever af at sælge annoncer, men har det som supplement, for eksempel hjemmesider for særlige interesser. Hvis der er et interessefællesskab mellem dine ydelser/produkter og deres målgruppe, kan det godt være værd at prøve.

Vær OBS på at der er rigtig stor forskel på både priser for annoncering og på deres besøgstal: prøv for eksempel at sammenligne www.hestar.dk og www.ridehesten.com.

Google, Facebook og lignende

De to største hjemmesider/online tjenester. De fungerer ikke helt ens, men har det til fælles at I ikke binder jer for en bestemt periode, men selv kan stoppe eller ændre jeres annoncer som I vil. I har derfor fuld kontrol over dem.

Det er langt at foretrække for de fleste mindre virksomheder – især nystartede – da det er så fleksibelt; I kan afprøve hvad der virker for relativt få penge, og virker det ikke, kan I stoppe annoncerne fra det ene øjeblik til det andet.

Når jeg nævner lige præcis Google og Facebook her, er det fordi de er de mest brugte og derfor også mest interessante at annoncere på i Danmark.

Hvis I vil sælge i udlandet med online annoncer, så tjek altid de lokale forhold: lande som USA, Rusland og Kina har andre store søgemaskiner og netværkstjenester, der vil være bedre at købe annoncer på.

Så hvad skal I vælge?

Jeg vil anbefale alle at starte med at annoncere via Google Ads (tidligere Adwords), og kombinere det med at sætte Analytics webstatistik på hjemmesiden. Så kan I virkelig blive klogere på, hvad der virker for jer.

Et enkelt eksempel på hvordan: I kan køre med to forskellige formuleringer af samme annonce, og se hvilken der er flest, der klikker på. Den viden om, hvilken formulering der får folk til at klikke sig mest ind på jeres hjemmeside, kan I bruge ikke bare i Adwords-annoncerne, men i alle annoncer på nettet, og sådan set også i resten af jeres markedsføring.

Husk, at det handler om hvor mange penge I kan TJENE

Hvor skal du lægge dine penge til annoncer på internettet? Når I sidder og skal vælge mellem alle de steder I kan lægge jeres penge, kan I nemt komme til at sidde og tælle på, hvad I har råd til i forhold til jeres budget.

Og selvfølgelig kan det jo være, at I simpelthen ikke KAN lægge de penge, det koster for en måneds banner på TV2s hjemmeside, og må vælge en anden form. Men husk altid at det vigtigste i markedsføring ikke er, hvad det koster – det vigtigste er, hvor meget større indtjening I får i forhold til hvor mange penge, I lægger.

Så husk altid at spørge: “kan det betale sig?” – og  ikke “er det dyrt?”

Skriv en kommentar