Gør det nemmere at skrive nyhedsbreve med en udgivelsesplan

Nu om dage har Nielsens Bureau et ret velfungerende e-mail-nyhedsbrev. Det kommer med faste intervaller, og modtagerne er glade for det – jeg får rigtig meget ros og god feedback på det. Sådan er det blevet, efter jeg begyndte lave udgivelsesplan for nyhedsbrevet.

Og jeg elsker at skrive det! Når jeg har sendt et ud, kan jeg næsten ikke vente til næste gang. Som regel går jeg i gang med at skrive på næste udgivelse med det samme. Ofte skriver jeg på et nyhedsbrev, der først skal komme om 3-4 måneder, fordi jeg lige er inspireret og synes det er sjovt.

Jeg har også haft rigtig svært ved at skrive nyhedsbreve

Hvis du nu sidder og slet ikke genkende den holdning til at få skibet et nyhedsbrev afsted, og tænker “hold op for en irriterende og frelst jubelpositivist”, kan jeg betro dig, at sådan har det bestemt ikke altid været. Jeg har også været en af de mange, for hvem det har været en hård fødsel, hver gang der skulle laves indhold til nyhedsbrevet. Nogle gange så hård, at det slet ikke kom ud. Andre gange kom der faktisk et nyhedsbrev, bare ikke et særlig godt ét. Og det på trods af, at jeg sagtens kunne finde ud af at skrive, og delvist levede af at skrive glimrende markedsføringstekster til andres virksomheder…

Faktisk havde jeg det sådan i årevis – fra jeg startede Nielsens Bureau i 2002, og i alt fald 3-4 år frem. Derefter opgav jeg  helt at udgive nyhedsbreve… for jeg vidste jo godt, at de par nyhedsbreve om året, jeg fik klemt ud mellem ballerne med stort møje og besvær, ikke var særlig meget bevendt.  Der var jo alligevel heller ikke rigtig nogen, der gad tilmelde sig det (tænkte jeg!).

Derefter gik der nogle år. Jeg gik på barsel, og jeg kom tilbage fra barsel, og trængte til at der skete noget nyt.  En dag syntes jeg, det måske var en god idé at prøve det med nyhedsbrevene igen.

Udgivelsesplan gav et nyt og bedre – og sjovere – nyhedsbrev

Jeg vidste jo stadig ikke rigtig hvad nyhedsbrevet skulle handle om… men for at komme lidt i gang, oprettede jeg et Excel-ark med seks kolonner – der skulle nemlig komme seks nyhedsbreve i løbet af et år frem i tiden, tænkte jeg. Så skrev jeg nogle datoer på for udgivelse, bare for ligesom at se. Så kom jeg i tanker om, at der var noget med timing i forhold til jul, påske, sommerferie og andre ting. Det kan nemlig være en lille smule dumt at sende et nyhedsbrev til virksomhedskunder ud d. 23. december 😉

Så begyndte jeg at skrive på, hvad der kunne være relevant indhold for det enkelte nyhedsbrev – et tema pr. styk. og derefter begyndte jeg at se hvordan det passede i forhold til timingen for udgivelserne, og kunne se at nyhedsbrevet inden jul skulle indeholde det-og-det emne, mens det-og-det egnede sig bedre til januar. Og så videre.

Jeg var ikke bevidst om at det jeg satte mig til at lave var en udgivelsesplan. Men det var det, og det virkede. Og lige pludselig havde jeg ideer nok til det første nyhedsbrev, og så kunne jeg  jo lige så godt skrive det og sende det ud. Og jeg var fint tilfreds med det – faktisk stolt af det. For det var et ret godt nyhedsbrev, og det havde været sjovt at skrive!

Så jeg var egentlig ligeglad med, at jeg reelt skrev til ca. 30 mennesker, hvoraf de fleste kendte mig forholdsvis godt i forvejen.

Jeg havde ikke rigtig kunnet få mig til at samle mailadresser ind for alvor; jeg var nemlig ret flov over at jeg ikke kunne finde ud af at skrive noget fornuftigt i et nyhedsbrev. Det var jo noget, sådan en som mig burde kunne!

Nu har jeg så mange ideer, tips og viden, jeg synes jeg vil dele med mine modtagere – og som jeg er sikker på er relevant for mange af dem – at jeg “laver foran” hele tiden. Jeg har endda været “nødt” til at begynde at udgive nyhedsbrevet lidt oftere, for at kunne give modtagerne alt det, der er relevant. Listen over modtagere vokser også hele tiden, og det bliver det altså kun sjovere af 🙂

Nysgerrig på nyhedsbrevet?

Hvis du vil se det nyhedsbrev, jeg får udgivet efter at  jeg begyndte at lave en udgivelsesplan, så tilmeld dig her nederst på siden eller på siden om Nielsens  Bureaus nyhedsmail, hvor du også kan finde  tidligere udsendte nyhedsmails.

Forresten – jeg vil rigtig gerne hjælpe jer godt i gang med et godt nyhedsbrev ved at lave en udgivelsesplan med ideer til indhold til jeres nyhedsbrev. Læs mere om Udgivelsesplan for jeres nyhedsbrev

 

 

Skriv en kommentar