Sådan holder du øje med hvad der sker på hjemmesiden her og nu

Har du lyst til at se, præcis hvilken virkning det har på trafikken til din hjemmeside, når du sender nyhedsbreve ud, linker på facebook, eller bliver omtalt i pressen? Vil du også gerne se det lige med det samme, mens det sker?

Så bør du lære funktionen “Realtid” i Analytics at kende!

I den normale Analytics-oversigt, og i de fleste andre (gratis og billige) webstatistikker, får du først vist trafikken et døgns tid efter, at den har været der. Det kan du selvfølgelig godt bruge til at se, om en medieomtale, et radiospot eller et nyhedsbrev, du har sendt ud, har virket. Men i realtid kan du se det lige når det sker.

Det er for det første rigtig sjovt at sidde og følge med i – det der med hjemmesidebesøg kan jo nemt virke lidt abstrakt, men det bliver meget mere virkeligt, hvis du faktisk sidder og kan se hvor mange der er inde lige nu, og hvilke sider de lige nu sidder og ser på. For det andet vil du også nogle gange kunne bruge oplysningerne til noget i praksis; det kan for eksempel give et hint om, hvilket link fra nyhedsbrevet du først og fremmest bør dele på Facebook.

Sådan ser det ud på et billede – læs forklaring på hvad du ser nedenunder:

Se hvor mange der besøger din hjemmeside - mens det sker

Skærmbilledet er taget mandag d. 14. januar 2013, ca. tyve minutter efter jeg sendte et nyhedsbrev ud.

Det store 10-tal er, hvor mange der er inde og kigge lige nu. Under det kan du se, hvor mange procent af dem der kommer fra henholdsvis nyhedsbrevet (“kampagne”), fra et direkte link, og fra en henvisning (dvs. et link på en anden hjemmeside). Er der nogen af de besøgende, der har fundet dig på Google, står det som “organisk”.

Ved siden af ser du sidevisninger pr. minut inden for den seneste halve time, og pr. sekund inden for det seneste minut. Det er især den med pr. minut der er interessant, for her kan du se meget tydeligt, hvilken – og hvor hurtig – en effekt det har på dit besøgstal, når du udgiver et nyhedsbrev, får vist en reklame eller et interview i TV eller radio, eller lægger et link ud på Facebook.

Nederst er der en liste over de sider, folk kigger på lige nu – her kan du for eksempel se, om der er et bestemt link i et nyhedsbrev, folk kaster sig over først.

Hvis du vælger “oversigt” i menuen kan du også se:

  • hvilke steder (geografisk) de besøgende kommer fra
  • de mest brugte links, de er kommet via
  • de søgeord, de har brugt mest på søgemaskiner

Hvis du ikke allerede har Analytics
– vil jeg anbefale dig at få det installeret på din hjemmeside, især hvis du ikke har en anden, god webstatistik på (en “god” webstatistik skal kunne vise dig meget mere end hvor mange, der har besøgt hjemmesiden – især hvilke enkelte sider, og hvilke søgeord de har brugt).

Det tager ikke ret lang tid at installere for én, der ved hvordan den lille stump kode skal sættes ind på din hjemmeside, og du kan få rigtig meget værdifuld viden ud af det.

 

Skriv en kommentar