Sådan laver du en brugervenlig hjemmeside

 1: Kend din målgruppe

Vær helt klar over hvem hjemmesidens målgruppe er, så du kan tilpasse hjemmesiden optimalt efter den. Sæt dig grundigt ind i, hvad der karakteriserer en typisk person i din målgruppe. Du kan ikke ramme alle på en gang – så hellere ramme én gruppe så præcist, at de kommer til at elske din hjemmeside.

2: Udform hjemmesiden efter målgruppen

Hav altid målgruppen for øje, når du lægger nyt indhold, design og andre ændringer på hjemmesiden. Hvad interesserer dem? Hvad fanger dem? Det gælder også når du f.eks. skal vælge om indhold skal formidles med tekst, billeder, film, lyd. Husk at tænke over om målgruppen kan ”finde ud af det”.

3: Hjælp brugeren til at finde rundt på hjemmesiden

Lav en intuitivt forståelig inddeling og struktur på indholdet. Der er altid flere mulige – tænk over hvad der giver bedst mening i forhold til målgruppen og emnet. Se www.ilva.dk og www.ikea.dk for to forskellige måder at kategorisere møbler på, der er gode til hver sin ting (Ikea: inspiration, Ilva: finde et bestemt møbel hurtigt). Læg mærke til at begge hjemmesider hjælper deres brugere ved at have et søgefelt øverst, hvor man kan søge efter noget bestemt.

 4: Lav sigende menupunkter, links og overskrifter

Kald dine sider noget sigende i menuen, så man kan regne ud hvad man klikker sig ind på. Brug også overskrifter, der siger hvad siden handler om (de må meget gerne hedde ca. det samme som punktet i menuen). Brug søgeord i både overskrifter, menupunkter og andre links – det giver også på søgemaskinerne. Det giver ingenting i søgemaskinerne at skrive kryptiske teasere – og brugerne forstår generelt også bedre, hvis de skal finde en spade via linket Spader og ikke via linket Den hurtige genvej til bedre huller.

5: Stol ikke (kun) på dig selv!

Bliv klogere på hvordan du laver den bedst mulige hjemmeside ved at spørge dine brugere eller lave en brugertest. Det behøver ikke være fancy. Du kan hente god inspiration til brugertests – også nogle helt simple og hurtige, som f.eks. “gangstertesten” – i bogen ” ‘Usability – testmetoder til mere brugervenlige websites på internettet” af Ole Gregersen og Ian Wisler-Poulsen.

 

Skriv en kommentar