Få overblik over jeres online markedsføring – del 1: Få det rigtige indhold på hjemmesiden

Lav en plan for indhold på hjemmesiden og online markedsføring Har du overblikket over, hvordan I skal markedsføre jer online efter sommerferien? Hvad skal der f.eks. ske på jeres hjemmeside? Hvis ikke, kan jeg anbefale dig  at bruge lidt tid på at lave en plan nu, før du går på ferie. Det gør det meget nemmere at få lavet det rigtige, når der begynder at blive travlt igen.

Dette indlæg er det første i en serie på tre blogindlæg om hvordan du ret enkelt kan lave en nedskrevet plan, der hjælper jer med at få gang i de rigtige tiltag i den rigtige rækkefølge.

Planlæg det rigtige indhold på hjemmesiden

Hjemmesiden vil for de fleste være der, hvor de vigtigste salgstekster ligger, som I så kan henvise til fra andre steder. Så I skal allerførst finde ud af, hvilket indhold I skal have lagt på hjemmesiden for at tiltrække jeres (potentielle) kunder og få dem til at købe af jer. Hvis I bruger en Facebookside som jeres “hjemmeside”, gælder rådene stadigvæk.

Kend målgruppe og formål

I skal allerførst være klar på jeres målgruppe, og på hvad I gerne vil sælge mere af. Tænk over: hvad har jeres ønskekunde brug for at vide? Hvilke salgsargumenter virker over for ham? Husk at der er flere stadier i købsprocessen: der skal både være noget til dem, der “bare kigger” i første omgang, og til dem, der er klar til at købe. Du kan med fordel inddrage andre i at finde svarene på disse spørgsmål.

Planlæg indhold, der sælger

Herefter kan du planlægge, hvad der skal være på hjemmesiden, for at I kan få solgt jeres ydelser eller varer. Du kan med fordel lave brainstorming og planlægning af relevant indhold uden at kigge på hjemmesiden først, men bare tænke på hvad der burde være på den. Derefter kan du så kigge efter på hjemmesiden:

  • hvilke sider/emner der mangler noget om
  • om de eksisterende sider er gode nok, f.eks. om teksten skal laves om eller der skal findes nye billeder.
  • om de eksisterende sider har et (godt) call-to-action på hver side; dvs. en direkte opfordring til at købe, downloade eller henvende sig til jer. Der skal være call-to-action på HVER eneste side på hjemmesiden!

Skriv ned hvilke sider, I har brug for at få henholdsvis 1) oprettet, 2) skrevet tekst (om) til, 3) indsat call-to-action på, 4) fundet billeder til, 5) ændret andet på, f.eks. lavet video eller lignende. Sæt dem i prioriteret rækkefølge, så den vigtigste står øverst.

Jeg holder selv meget af at lave et “arbejdsskema” i et Excel-ark, med en række for hver enkelt underside på hjemmesiden – så har jeg en kolonne til notater for hvert af disse fem punkter, samt en for hvilke søgeord den enkelte side skal optimeres til, om siden skal fungere som landingsside for f.eks. en Adwords-annonce, osv.

 

Skriv en kommentar