SEO på blogindlæg – brug kategorier og tags i WordPress

Hvis du bruger WordPress til at skrive blogindlæg, har du to ekstra steder hvor du kan få søgeord med, og dine  blogindlæg højere op på Google; nemlig ved at vælge en kategori til indlægget, og tilføje et eller flere tags.

Både tags og kategorier bør hedde noget, der er relevant som søgeord, dvs. noget du gerne vil kunne findes på Google på – og som folk rent faktisk søger på. Lad være med at bruge “kryptiske” ord, fordi du selv synes de er smarte – med mindre det ikke betyder så meget for dig at blive fundet på Google.

Kategorier til den faste emneinddeling

Kategorier er en slags “overskrifter”, man bruger til den klassiske inddeling af indlæg i forskellige hovedemner. Hvert blogindlæg skal kun tilføjes eén enkelt kategori (selvom det er teknisk muligt at sætte flere på).

SEO med kategorier og tags i WordPress

Hvis et indlæg handler om flere emner, så få de andre emner med som tags i stedet – se længere nede.

På billedet til højre kan du se nogle af mine kategorier (du kan også se jeg selv har for mange, og skal have ryddet op :-)). Lad være med at have alt for mange kategorier, antallet skal være overskueligt – helst ikke mere end 5-6 overordnede kategorier, og gerne færre. Hvis det passer til det du skriver om, kan du lave et helt hierarki af kategorier, lidt som man kender det fra bibliotekets inddeling af bøger i hovedemner og underordnede emner.Du kan lave kategorier i forvejen via menuen Indlæg > Kategorier. Navngiv dem med nogle af dine vigtigste, overordnede søgeord.

Det kan være en god idé at omdøbe  den kategori der ligger der i forvejen og hedder uncategorized – for eksempel til “Blandet”. Alle de blogindlæg du skriver og udgiver uden at huske at sætte en “rigtig” kategori på (tro mig, det vil også ske for dig på et eller andet tidspunkt!), kommer nemlig i denne kategori.

Tags er små etiketter på tværs af hierarkiet

I WordPress kan du også sætte såkaldte tags på dine blogindlæg. De findes også i f.eks. Blogspot, her hedder de blot “etiketter”.

Tags er “ekstra” ord som du hæfter på et blogindlæg for at fortælle hvad det handler om. På samme måde som de hashtags du måske kender fra Twitter, Instagram og  nu også Facebook, som skrives med # foran.

Tags kan du finde på og bruge, efterhånden som du udgiver blogindlæg.  Du kan også se en samlet liste over de tags, du har brugt, under Indlæg > tags.

Brug tags til at fortælle om alt hvad indlægget handler om; i modsætning til kategorier kan du i princippet have alle de tags på et indlæg du vil. Sådan her ser det ud, når indlægget er udgivet og man kan se kategorier og tags under det:

This entry was posted in WordPress and tagged , indlæg, kategorier, ,. Bookmark the permalinkPost a comment or leave a trackback: Trackback-adresse.

Som du kan se, bliver både navnet på kategorien og navnene på tags til links; hvis man klikker på et af dem, ryger man videre til en side, hvor man kan se alle indlæg i kategorien WordPress, eller alle indlæg der er tagget SEO.

Og nej, faktisk burde jeg ikke have både en kategori og et tag der hedder WordPress. Jeg skal også rydde op 🙂

Brug indlægsoversigten til at rydde op i kategorier og tags…

Både kategorier og tags er også med på oversigten over indlæg, så du kan få et overblik, og kan redigeres ved at du trykker på “Lynrediger” under det enkelte indlæg:

 Kategori og tags i oversigt over indlæg i WP

 

… men lav en liste af relevante søgeord, før du går i gang!

Teknisk set er det ret nemt at bruge kategorier og tags, når først man lige har fået fat i forskellen og sammenhængen. Men hvis du skal bruge tags og kategorier til at lave god SEO, så er det også MEGET vigtigt, at du rent faktisk bruger de rigtige søgeord til at navngive dem med – ellers får du i sidste ende ikke så meget ud af din indsats.

Når jeg om ikke så længe skal til at rydde op og optimere mine, vil jeg starte med

  1. at lave en ny søgeordsanalyse, hvor jeg undersøger om der er nogle ord jeg mangler at have med, og som vil være bedre end de nuværende, og ender ud med en ny liste over mine vigtigste søgeord
  2. at kigge i min Google Analytics, om mine blogindlæg  allerede bliver fundet godt på nogle af ordene (så skal der nemlig ikke laves for meget om lige dér).

Derefter vil jeg gå i gang med at dele de nye søgeord ud i kategorier og tags, og rydde op i alle de nuværende blogindlæg.

Skal du også rydde op?

Hvis du har alle dine indlæg liggende i samme kategori, har flere kategorier på det samme indlæg, eller har tags og kategorier der hedder det samme, trænger du nok også til at få ryddet op. Så kan du jo sende mig en hilsen via kommentarfeltet herunder 🙂

Hvis du får brug for hjælp undervejs, med enten WordPress eller søgeordsanalysen, så ring gerne til mig på 2621 8728 – jeg tager gerne et uforpligtende kik på dine tags og kategorier.

4 kommentarer til “SEO på blogindlæg – brug kategorier og tags i WordPress”

  1. Tusind tak for det fine overblik. Jeg synes dog du går lidt hurtigt over det med kategorier og hierakier.
    Jeg har en blog og synes tags er forvirrende at se på. Derfor bruger jeg dem primært ifm. SEO. I stedet vil jeg gerne have have 5 hovedkategorier og i alt ca. 5-7 underkategorier. Er det et problem? Jeg synes underkategorierne er lettere at finde rundt i.

    • Nej, det er absolut fint – så længe hierarkiet giver mening emnemæssigt. Det er rigtigt at for mange tags forvirrer, så de skal ikke overbruges 🙂

Skriv en kommentar