Kategorier og tags er to forskellige måder at holde styr på dine blogindlæg i WordPress. Begge er en form for emneinddeling, men de skal bruges forskelligt.
De kan gavne din SEO, men du skal ikke først og fremmest tænke på Google, når du vælger kategori og tags til et indlæg.
Både tags og kategorier bør hedde noget, der er relevant for dig at blive fundet på Google på – og som din målgruppe rent faktisk søger på.
Lad være med at bruge “kryptiske” ord, fordi du selv synes de er smarte – med mindre det ikke betyder så meget for dig at blive fundet på Google.
I forhold til SEO hjælper tags og kategorier Google til at finde ud af, hvilke emner din blog handler om.
Brug kategorier til den faste emneinddeling af bloggen
Kategorier er en slags “overskrifter”, man bruger til en klassisk emneinddeling af indlæg i forskellige hovedemner. Hvert blogindlæg skal kun tilføjes én enkelt kategori (selvom det er teknisk muligt at sætte flere på).
Hvis et indlæg handler om flere emner, så få de andre emner med som tags i stedet – se længere nede.
På billedet herunder kan du se nogle af mine kategorier. Lad være med at have alt for mange kategorier, antallet skal være overskueligt – helst ikke mere end 5-6 overordnede kategorier, og gerne færre.
Hvis det passer til det du skriver om, kan du lave et helt hierarki af kategorier, lidt som man kender det fra bibliotekets inddeling af bøger i hovedemner og underordnede emner.
Du kan lave kategorier i forvejen via menuen Indlæg > Kategorier. Navngiv dem med nogle af dine vigtigste, overordnede søgeord.
Det kan være en god idé at omdøbe den kategori der ligger der i forvejen og hedder uncategorized – for eksempel til “Blandet”. Alle de blogindlæg du skriver og udgiver uden at huske at få sat en “rigtig” kategori på kommer nemlig i denne kategori – og tro mig, det vil også ske for dig på et eller andet tidspunkt!
Tags er små etiketter på tværs af emne-hierarkiet
I WordPress kan du også sætte såkaldte tags på dine blogindlæg. De findes også i f.eks. Blogspot, her hedder de blot “etiketter”.
Tags er “ekstra” ord som du hæfter på et blogindlæg for at fortælle hvad det handler om. Lidt på samme måde som de hashtags du måske kender fra Twitter, Instagram og nu også Facebook, som skrives med # foran.
Tags kan du finde på og bruge, efterhånden som du udgiver blogindlæg. Du kan også se en samlet liste over de tags, du har brugt, under Indlæg > tags.
Brug tags til at fortælle om alt hvad indlægget handler om; i modsætning til kategorier kan du i princippet have alle de tags på et indlæg du vil. Sådan kan det se ud, når indlægget er udgivet og man kan se kategorier og tags under det:
This entry was posted in WordPress and tagged blog, indlæg, kategorier, seo, tags, wordpress. Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback-adresse.
Som du kan se, bliver både navnet på kategorien og navnene på tags til links; hvis man klikker på et af dem, ryger man videre til en side, hvor man kan se alle indlæg i kategorien WordPress, eller alle indlæg der er tagget SEO.
Brug indlægsoversigten til at rydde op i kategorier og tags…
Både kategorier og tags er også med på oversigten over indlæg, så du kan få et overblik, og kan redigeres ved at du trykker på “Lynrediger” under det enkelte indlæg:
… men lav en liste af vigtige søgeord og emner, før du går i gang!
Teknisk set er det ret nemt at bruge kategorier og tags, når først man lige har fået fat i forskellen og sammenhængen.
Men hvis du skal bruge tags og kategorier til at lave både god SEO og god brugervenlighed, så er det også MEGET vigtigt, at du rent faktisk bruger de rigtige søgeord til at navngive dem med – ellers får du i sidste ende ikke så meget ud af din indsats.
Skal du have ryddet op i din blogs kategorier og tags?
Hvis du har alle dine indlæg liggende i samme kategori, har flere kategorier på det samme indlæg, eller har tags og kategorier der hedder det samme, trænger du nok også til at få ryddet op.
Hvis du får brug for hjælp til hvordan du kommer i gang – eller undervejs med at rydde godt op i dine kategorier og tags i WordPress – så læg en kommentar herunder eller skriv til mig på anette@nielsensbureau.dk
SEO-tekstforfatter, content writer, webredaktør og indehaver af Nielsens Bureau. Har arbejdet med SEO, hjemmesidetekster og redigering af hjemmesider siden 2001.
Elsker især at skrive, holde kurser og rådgive om SEO og beslægtede emner for at hjælpe mindre virksomheder godt videre med deres online markedsføring og synlighed på Google.
Email: anette@nielsensbureau.dk
Telefon og Whatsapp: +45 2621 8728
Tusind tak for det fine overblik. Jeg synes dog du går lidt hurtigt over det med kategorier og hierakier.
Jeg har en blog og synes tags er forvirrende at se på. Derfor bruger jeg dem primært ifm. SEO. I stedet vil jeg gerne have have 5 hovedkategorier og i alt ca. 5-7 underkategorier. Er det et problem? Jeg synes underkategorierne er lettere at finde rundt i.
Nej, det er absolut fint – så længe hierarkiet giver mening emnemæssigt. Det er rigtigt at for mange tags forvirrer, så de skal ikke overbruges 🙂
Selv tak! Ja der kan godt være til nogle timers arbejde i sådan noget 🙂
Tak for en fin og overskuelig blog! Der en masse at gå videre med 🙂
Mvh. Karolina