Bedre hjemmesidetekster: Lav retningslinjer!

Det er oplagt at bede de personer i firmaet, der ved mest om de enkelte produkter eller varer, at beskrive dem til hjemmesiden. Det er da også helt fint – I må bare ikke tage for givet, at der kommer gode hjemmesidetekster ud af den fremgangsmåde!

Dels er nogle af eksperterne måske ikke helt fortrolige med at skrive den slags tekster – dels er folk MEGET forskellige i deres skrivestil, måden de sætter teksten op på, osv. Hvis I bare beder otte personer fra otte forskellige afdelinger om at skrive om deres afdelinger, produkter osv, kommer der sandsynligvis otte temmelig uensartede tekster ud af det. Og så står I med otte tekster, der vil få jeres hjemmeside til at virke rodet, hvis I bare lægger dem direkte på nettet.

En måde at imødegå dette på er at sørge for at have lagt nogle retningslinjer for teksterne, før I beder folk om at skrive dem. Ikke så meget for udseendet, men for selve indholdet af teksten, for den rækkefølge det skal stå i, og for sproget. 

Et eksempel kan være, at man beder alle dem der skal skrive om at begynde med at beskrive hvad produktet gør for kunderne (produktfordele), dernæst hvordan kunderne får fat i produktet, til sidst hvilken service I tilbyder og hvordan de kontakter jer.

Der kan også være sproglige valg, der skal tages, så sproget bliver ensartet på hele hjemmesiden. Den man hyppigst støder ind i er nok valget mellem at tiltale folk med “du” eller “De”.

Skriv de relevante retningslinjer ned, og sørg for at alle, der skal skrive, får dem og forstår dem. Sørg også for at de forstår, hvorfor de skal rette sig efter dem – og at de ved hvem der er tovholder eller projektleder på projektet. Så er I kommet et godt stykke vej mod selv at skrive bedre tekster.

Skriv en kommentar