SEO på en ny hjemmeside – tjek om det er inkluderet (hint: det er det sikkert ikke)

Skal du til at have ny hjemmeside? Eller har du lige købt en hjemmeside – eller oprettet den selv i fx WordPress eller Wix?

Og vil du gerne have den kan findes på Google?

Så skal du lige være opmærksom på, at det langt fra er nok at der er installeret en SEO-funktion som fx Yoast SEO.

Det eneste sådan en funktion gør, er at hjælpe dig til nemmere at få tastet SEO-ting ind på hjemmesiden; du må IKKE tro, at den laver SEO-arbejdet for dig.

Du kan derfor heller ikke gå ud og købe en hjemmeside, der er 100% søgemaskineoptimeret fra start; i alt fald ikke fra den typiske grafiker eller udvikler.

Men… udvikleren siger jo at der er lagt SEO på hjemmesiden?

Det du normalt køber hos en grafiker eller udvikler er en søgemaskineVENLIG hjemmeside. Som er gjort KLAR til at blive søgemaskineoptimeret. Og det er udmærket – der er bare en hel del arbejde tilbage at gøre, før det også er en hjemmeside, der gør dig synlig på Google.

Det samme gælder hvis du selv har kastet dig ud i at oprette hjemmeside i fx WordPress eller Wix.

Så… hvis du har spurgt din udvikler, grafiker eller hvem der nu laver din hjemmeside, om ”der kommer SEO på”, eller om ”der er SEO med i prisen”, så spørg dem lige lidt grundigere ud.

For det er muligt de siger ”ja da” – men faktisk bare mener at de installerer et plugin, og at hjemmesiden dermed er KLAR til søgemaskineoptimering. Og det er IKKE fordi de er nogle snydetampe!

SEO på en ny hjemmeside er dit ansvar – ikke udviklerens eller grafikerens

Som udgangspunkt hører SEO – eller søgemaskineoptimering – ikke (kun) med til hverken teknikerens eller grafikerens opgave. SEO er en måde at markedsføre din hjemmeside på, så du får flere ind på den – og det er dit eget ansvar, og måske en større opgave, end du lige forestiller dig.

Det er nemlig heller ikke nok, at du bare taster lidt forskelligt ind under “SEO” på de forskellige sider af din nye hjemmeside.

Hvis du er så heldig at du sælger noget specielt, og dermed har meget få konkurrenter på Google, KAN du måske få dine links på side 1 med en hurtig indsats. Men så heldige er de færreste af os.

Og det bliver kun sværere at konkurrere med de andre på Google, hvis din hjemmeside er helt ny, dvs. hvis den ligger på et helt nyt domæne.

Det er sværere at komme til tops på Google med en ny hjemmeside

Google foretrækker hjemmesider med meget indhold (af høj kvalitet), hjemmesider med mange (gode) links, og hjemmesider der har mange besøgende (sådan hurtigt fortalt). Den slags tager tid at opbygge.

Hvis din nye hjemmeside handler om de samme emner som andre gode, velbesøgte hjemmesider, der anbefales med links af mange andre, har du et meget større stykke arbejde foran dig end bare at installere et SEO-plugin og udfylde felterne.

Rigtig og effektiv søgemaskineoptimering består i at du

  • planlægger din SEO strategisk med de rigtige søgeord (lav en søgeordsanalyse)
  • får produceret det rigtige indhold, bl.a. tekster, der både er tænkt salg og SEO ind
  • får lagt indholdet på og formatteret på en måde, Google er glad for
  • får lagt gode mikrotekster (som fx sidetitler) ind på dine sider
  • holder øje med om Google finder dine sider og viser dine links i søgeresultaterne

Det kan du lære at gøre selv – eller du kan hyre nogen til det. Du må bare ikke gå ud fra, at din udvikler eller grafiker – og slet ikke hjemmesidens software – gør arbejdet for dig.

Den tekniske SEO bør være i orden på en ny hjemmeside

Det SEO, udvikleren bør sørge for, er at den tekniske side af hjemmesiden er i orden til at den kan blive fundet på Google. Men du skal spørge ind til det! Det er langt fra alle hverken udviklere eller grafikere, der er obs på alle Googles tekniske krav til hjemmesiden.

Du kan læse meget mere om de forskellige tekniske krav i andre blogindlæg. De er fx:

  • hjemmesiden skal være mobilvenlig
  • hjemmesiden skal loade hurtigt (det er vigtigt i forhold til SEO, så pas på med for mange tunge billeder)
  • Google må ikke kunne finde det samme indhold på flere sider
  • Google skal kunne indeksere præcis det indhold, du gerne vil findes på – og ikke de sider, der ikke egner sig til SEO

Brug for et SEO-tjek?

Hvis du er i tvivl om der er lavet (god nok) SEO på din hjemmeside, og om den er teknisk i orden til SEO, vil jeg gerne hjælpe dig med at tjekke det. Hvad enten det er en helt ny hjemmeside, eller en af ældre dato.

Et hurtigt kik på et kvarters tid koster gratis 🙂

Hvis du har brug for en mere grundig bedømmelse af din hjemmesides “SEO-tilstand”, kan du købe en SEO-tilstandsrapport, der fortæller dig i mange flere detaljer

  • om der er fejl på hjemmesiden (i forhold til SEO)
  • hvad der mangler (både teknisk og indholdsmæssigt)
  • hvordan du bedst gør din hjemmeside mere synlig i Google

☛ Send mig en mail på anette@nielsensbureau.dk, hvis jeg skal tage et hurtigt kig på din hjemmeside

☛ Læs mere om SEO-tilstandsrapporten

Skriv en kommentar