Sådan finder du ideer til blogindlæg (og nyhedsbreve)

Blogindlæg, nyhedsbreve og Facebook-sider, hvor du deler din (ekspert-)viden gratis, virker.

Det, at du får vænnet folk i din målgruppe til, at du er den der ved mest om et emne, virker.

Du sælger måske ikke så meget lige her og nu, som hvis du kører på med en række knaldtilbud, men i længden virker det, fordi det skaber tillid til dig og dine evner.

Læs mere Sådan finder du ideer til blogindlæg (og nyhedsbreve)

Søgeord i domænet betyder intet for SEO – søgeord i url’er gør

Det er en af de mere sejlivede myter inden for SEO, at det er vigtigt for SEO at man har søgeord i domænenavnet. Dvs. hvis du fx sælger coaching, så skulle du gå efter domænenavne som www.coaching.dk, www.coaching-aarhus.dk, osv.

Det passede engang, men det gør det ikke mere. Søgeord i domænenavnet er, om ikke ligegyldigt, så i alt fald noget der betyder ganske forsvindende lidt. Google ser meget, meget mere på, hvad der rent faktisk står på din hjemmeside i sidetitlerne, overskrifterne, og selve teksten – og på hvad du ellers har af indhold.

Til gengæld betyder det meget, at du har søgeordene for hver enkelt underside med i adressen på den underside – sidens URL.

Læs mere Søgeord i domænet betyder intet for SEO – søgeord i url’er gør

De mest brugte søgeord i 2015?

Søgeordsresearch skal være i orden, før du kan lave rigtig god SEo og Adwords på Google

Lige om lidt er det december, med hvad der følger med af hyggelige traditioner.

Sådan en har Google også; hvert år i december offentliggør de nemlig en liste over de mest brugte søgeord i løbet af året.

I 2014 så listen sådan her ud:

1. iPhone 6
2. VM 2014
3. Robin Williams
4. MGP 2014
5. 2048
6. Flappy Bird
7. Conchita Wurst
8. Ebola
9. EM Håndbold 2014
10. 1864

Listen over de mest brugte søgeord i 2015 er ikke offentliggjort endnu. Så mens vi venter, kan vi jo more os med at gætte:

Hvilke ord tror DU var de ti mest søgte på Google i 2015??

Skriv dit svar som en kommentar herunder. Hvis du gætter alle 10 ord rigtigt, før listen bliver offentliggjort, så bager jeg en ordentlig stak julesmåkager til dig!

Søgeordsresearch til SEO med Googles søgeordsplanlægning

Når du skal lave søgeordsresearch til din SEO – dvs. finde ud af hvilke søgeord du skal satse på – starter du nok med at tænke dig til, hvilke ord du skal findes på. Du bør også altid skrive ned hvilke ord kunderne bruger. På den måde får du forhåbentlig en masse ideer til relevante søgeord, som du så skal til at prioritere. Du bør nemlig kun have et enkelt primært søgeord for hver af dine landingssider, og dem har du sikkert ikke et ubegrænset antal af.

Når du skal prioritere hvilke af dine mulige søgeord er de vigtigste, har du brug for en mere konkret viden om, hvilke af dem det bedst kan betale sig at satse på.  For eksempel om det er bedst at satse på “hjælp til computer”, “computer service” eller “PC hjælp”.

Google søgeordsplanlægning er et udmærket redskab til dette, som kan hjælpe dig med:

Læs mere Søgeordsresearch til SEO med Googles søgeordsplanlægning

Yoast SEO: Hvor retter jeg METAdescriptions og sidetitler?

WordPress-pluginnet til SEO, der hedder Yoast SEO, er lige udgivet i en meget fornyet version – sådan overfladisk set. Fandt jeg ud af efter at have tjekket efter. Funktionerne er vist faktisk nogenlunde de samme inde på de enkelte sider, men jeg var da lige ved at blive lidt urolig på kontorstolen, da jeg ikke kunne finde ud af at tilføje og rette METAbeskrivelsen og sidetitlen…

Læs mere Yoast SEO: Hvor retter jeg METAdescriptions og sidetitler?

Layout og design kan sagtens påvirke SEO

Tror du også at layout og design er helt ligegyldigt for, om din side kan findes på søgemaskiner? Det er det ikke – selvom det heller ikke lige er det, du bruger til aktivt at lave SEO. Men et layout der ikke er lavet på den rigtige måde, kan godt stå vejen for at blive fundet på Google.

Det er endnu en af grundene til at det er klogt (og kan spare dig tid og penge) at tænke SEO ind, FØR du står med en funklende fin ny hjemmeside, og kommer i tanker om at du egentlig også gerne vil have den kommer højt op på Google.

Læs mere Layout og design kan sagtens påvirke SEO

SEO overskrifter og underoverskrifter (H1, H2, H3 osv.)

Du ved måske godt, at teksten på din hjemmeside generelt er vigtigere end at tænke på bestemte koder, når du skal lave SEO. Men ved du også, at der faktisk er nogle koder, som forekommer inde i dine tekster, og som kan have en ret stor betydning for SEO?

Det er nogle særlige koder, som definerer at noget skal læses som en overskrift – de hedder i html H1, H2, H3 osv – ned til H6.

H-koderne bruges bl.a. til at styre, hvilken størrelse forskellige typer overskrift skal have i layoutet – men de bruges også af Google til at “forstå”, hvad der er hovedemne og underordnede emner på en underside. Derfor er disse koder vigtige, når du vil vise Google, hvad din underside handler om – og derfor bør du ”hjælpe” Google ved at sørge for, at der er søgeord i dem, og ved at bruge dem korrekt.

Læs mere SEO overskrifter og underoverskrifter (H1, H2, H3 osv.)

SEO planlægning – spar tid og penge ved at tænke SEO på hjemmesiden først

Hvis du skal have lavet en ny hjemmeside og vil satse på SEO og Google som markedsføring,  og tænker at du først lige skal have styr på design, indhold og programmering før du går i gang med at tænke på SEO, så stop lige en halv!

Du kan nemlig spare både tid og penge ved at planlægge SEO ind fra starten, FØR du går i gang med alt det andet (eller sætter nogen til det).

For at du kan være sikker (så sikker som muligt) på at få lavet en hjemmeside, der bliver fundet på Google af jeres målgruppe – og kan konkurrere med de sider, der allerede ligger derude fra jeres konkurrenter – skal du blive klogere på tre ting.

Læs mere SEO planlægning – spar tid og penge ved at tænke SEO på hjemmesiden først

Sådan kommer du i gang med at skrive gode SEO-tekster og blogindlæg

skriv gode SEo-tekster som blogindlæg

Hvis du vil findes på Google, så kræver det tekster – og helst mange, lange og gode tekster, for Google elsker tekst, og bruger især teksterne på din hjemmeside til at finde ud af, hvad den handler om.

Derfor er det en god idé at supplere dine almindelige salgstekster og produktbeskrivelser med nogle
længere tekster, der viser Google (og rigtige mennesker) at du ved en masse om de emner, du gerne vil have hjemmesiden fundet på. Den oplagte måde er at udgive blogindlæg eller artikler på hjemmesiden om delemner fra dit fagområde.

Men hvordan kommer du i gang med at skrive tekster, der får din hjemmeside fundet på Google – og hvad hvis det at skrive ikke er din stærke side?

Læs mere Sådan kommer du i gang med at skrive gode SEO-tekster og blogindlæg

Sådan bruger du SEOquakes diagnose

SEo hjælp fra SEoquake diagnose

Hvis du vil tjekke din hjemmeside (eller en andens hjemmeside) for om du rent teknisk har de rigtige koder til SEO, og har udfyldt dem, kan du gøre det med en lille udvidelse til din browser, der hedder SEOquake. Den virker i Chrome og Firefox, og muligvis i Safari (her er den i Beta-version). SEOquakes diagnose er et fint lille værktøj til at få et hurtigt overblik over en sides SEO.

Det er et nemt og bekvemt automatisk redskab – og sådan nogle er aldrig helt perfekte i deres diagnose. Så her gennemgår jeg HVAD du får at vide – og hvad af det du skal tage til efterretning, hvad du skal ignorere, og hvad af det der har størst betydning.

Læs mere Sådan bruger du SEOquakes diagnose