SEO overskrifter og underoverskrifter (H1, H2, H3 osv.)

Du ved måske godt, at teksten på din hjemmeside generelt er vigtigere end at tænke på bestemte koder, når du skal lave SEO. Men ved du også, at der faktisk er nogle koder, som forekommer inde i dine tekster, og som kan have en ret stor betydning for SEO?

Når du vil lave SEO overskrifter, der tiltrækker Google, er det vigtigt at sørge for at skrive dine vigtigste søgeord ind i hjemmesidens overskrifter og underoverskrifter. Men det er ikke nok.

Der findes nemlig nogle særlige koder, du skal bruge for at fortælle Google, hvilke dele af din tekst, den skal forstå som en overskrift.

Koderne hedder (i html) H1, H2, H3 osv – ned til H6.

H-koderne bruges bl.a. til at styre, hvilken størrelse forskellige typer overskrift skal have i layoutet – men de bruges også af Google til at “forstå”, hvad der er hovedemne og underordnede emner på en underside.

Derfor er disse koder vigtige, når du vil vise Google, hvad din underside handler om – og derfor bør du ”hjælpe” Google ved at sørge for, at der er søgeord i dem, og ved at bruge dem korrekt.

Læs mere

SEO planlægning – spar tid og penge ved at tænke SEO på hjemmesiden først

Hvis du skal have lavet en ny hjemmeside og vil satse på SEO og Google som markedsføring,  og tænker at du først lige skal have styr på design, indhold og programmering før du går i gang med at tænke på SEO, så stop lige en halv!

Du kan nemlig spare både tid og penge ved at planlægge SEO ind fra starten, FØR du går i gang med alt det andet (eller sætter nogen til det).

For at du kan være sikker (så sikker som muligt) på at få lavet en hjemmeside, der bliver fundet på Google af jeres målgruppe – og kan konkurrere med de sider, der allerede ligger derude fra jeres konkurrenter – skal du blive klogere på tre ting.

Læs mere

Sådan kommer du i gang med at skrive gode SEO-tekster og blogindlæg

skriv gode SEo-tekster som blogindlæg

Hvis du vil findes på Google, så kræver det gode SEO-tekster – og helst mange, lange og gode tekster, for Google elsker tekst, og bruger især teksterne på din hjemmeside til at finde ud af, hvad den handler om.

Derfor er det en god idé at supplere dine almindelige salgstekster og produktbeskrivelser med nogle længere tekster, der viser Google (og rigtige mennesker) at du ved en masse om de emner, du gerne vil have hjemmesiden fundet på.

Men du skal skrive dine tekster på den rigtige måde. Det med SEO-tekster er ikke som før i tiden, hvor man kunne få bedre placeringer på Google med halvdårlige (eller hel-dårlige) tekster, ved at vælge et enkelt søgeord som man så gentog en masse gange.

Dine “SEO-tekster” skal først og fremmest give værdi til dem, der søger efter de emner, du gerne vil være kendt for, og som har med din forretning at gøre.

Den oplagte måde er at udgive blogindlæg eller artikler på hjemmesiden om delemner fra dit fagområde.

Men hvordan kommer du i gang med at skrive tekster, der får din hjemmeside fundet på Google – og hvad hvis det at skrive ikke er din stærke side?

Læs mere

Sådan bruger du SEOquakes diagnose

SEo hjælp fra SEoquake diagnose

Hvis du vil tjekke din hjemmeside (eller en andens hjemmeside) for om du rent teknisk har de rigtige koder til SEO, og har udfyldt dem, kan du gøre det med en lille udvidelse til din browser, der hedder SEOquake.

Den virker i Chrome og Firefox, og muligvis i Safari. SEOquakes diagnose er et fint lille værktøj til at få et hurtigt overblik over en sides SEO.

Det er et nemt og bekvemt automatisk redskab – og sådan nogle er aldrig helt perfekte i deres diagnose. Så her gennemgår jeg HVAD du får at vide – og hvad af det du skal tage til efterretning, hvad du skal ignorere, og hvad af det der har størst betydning.

Læs mere

SEO er en ikke funktion, IT-manden kan installere

“Vi skal have en blog på vores hjemmeside, og vi skal have en boks med tilmelding til nyhedsbrev, og så skal vi også have noget SEO på den”. Sådan er der nogen der tænker. Så beder de deres webmand eller -dame om lige at få lagt det der SEO på hjemmesiden… og så bliver de skuffede.

For sådan foregår det altså ikke. SEO er IKKE et program eller en funktion, du kan installere. Og IT-folk er normalt ikke de rigtige til at hjælpe med det. Du skal have fat i de rigtige marketingfolk, og så skal du helst også vide noget selv.

SEO er en konkurrence mod alle de andre på Google

Hvis du får lagt en ny funktion på hjemmesiden – for eksempel en kalenderfunktion eller en kontaktformular – er det bare noget, der bliver tilføjet på hjemmesiden, og så virker den og gør det den skal – uafhængigt af, hvad dine konkurrenter og andre gør. Sådan noget er IT-folk gode til, og hvis det ikke virker som det skal, kan de løse det.

Hvis du vil til tops på Google, er du ude i et helt andet spil, der foregår ude på det store internet og ikke bare på din egen lille hjemmeside. Der er nogle ting på din hjemmeside, der skal være på plads – også nogle der handler om teknik. Det er bare langt fra nok: i det store og hele handler SEO om at konkurrere med andre om de øverste pladser på Google – for der er begrænset med plads på side 1 af Google.

Læs mere

Det gælder ikke om at blive nummer 1 på Google

“Vi vil ligge nummer 1 på Google” – sådan tænker nogle at formålet med søgemaskineoptimering må være. De tager fejl!

Det er ikke et mål i sig selv at ligge nummer 1. Målet med at lave søgemaskineoptimering er meget sjældent bare at få sit link vist frem på Google.

Målet vil stort set altid være først at få folk til at klikke sig ind på hjemmesiden, og i sidste ende blive konverteret til nye kunder, nye medlemmer, eller hvad der nu skaber omsætning i jeres “butik”.

“At ligge nummer 1” på Google kan måske hjælpe jer til en større omsætning – men det er ikke et mål i sig selv, det kan højst være et delmål.

Læs mere

Hvad er søgeord, keywords, nøgleord, META-keywords, META-søgeord?

Keywords, søgeord, METAkeywords og nøgleord er altsammen SEO-begreber, men hvad er hvad?

Du har sikkert hørt, at noget af det vigtigste ved at lave søgemaskineoptimering er at bruge de rigtige søgeord? Det kan du bl.a. have hørt fra mig. For søgeord er vigtige – hvis du optimerer din hjemmeside til de forkerte søgeord, bliver du måske slet ikke fundet på Google.

Men – jeg ser gang på gang, at folk misforstår en ting ved de der vigtige søgeord, og forveksler dem med det jeg kalder META-keywords (netop for ikke at forveksle de to).

Det er IKKE det samme! Og forskellen er rigtig vigtig at forstå – for META-keywords skal du nemlig undgå at bruge.

Læs mere

Mobilvenlig på Google? – tjek om din hjemmeside lever op til Googles krav

Opdatering 16. august 2021:
ADVARSEL: Nu om dage kan du IKKE længere klare dig med en hjemmeside, der ikke er mobilvenlig – hvis du ellers vil have den fundet på Google.

Siden dette blogindlæg blev skrevet i 2015 er Google gået over til Mobile-first indeksering – dvs. det er den version af din hjemmeside, der ses på mobiler, som bruges til at bestemme om din hjemmeside er “god nok” til at få lagt sit link højt op i Google.

Så egentlig har indlægget mest historisk interesse – hvis din hjemmeside ikke er mobilvenlig, er det bare om at få lavet om på det!

Vil du læse et nyere indlæg om mobilvenlig hjemmeside, så hop herover:

Sådan sørger du for at din hjemmeside er mobilvenlig >>


Har du lagt mærke til det lille ord “Mobilvenlig” , der er begyndt at stå ud for nogle søgeresultater i Google?

Mobilvenlig paa Google i 2015

Det kommer kun frem når du søger efter noget på din telefon. Det er et lille mærke, de fleste gerne vil have der står ud for sit link – det betyder nemlig, at ens hjemmeside er nem at bruge på en mobiltelefon, og det begynder Google snart at belønne ved at hjemmesider, der ses som mobilvenlige, får deres links højere op.

Snart er d. 21. april 2015

Der har været skrevet meget de seneste par år om at nu var det snart på høje tid at gøre sin hjemmeside responsiv hvis den skulle have en chance på Google og over for brugerne i fremtiden. Måske har du læst det, og smidt det over i baghovedet som noget der skulle “kigges på engang”.  Men nu er det rigtig snart snart!

Google har lige før 1. marts 2015 meldt officielt ud, at de vil begynde at vise mobilvenlige hjemmesiders links højere i søgeresultaterne end ikke-mobilvenlige hjemmesiders – og at det starter d. 21. april 2015. Så hvis du har brug for at få gjort noget ved din hjemmesides mobilvenlighed, er det jo smart at få det gjort inden da. Lad være med at regne med, at det sikkert står fint til – få det testet rigtigt.

Læs mere

WordPress SEO (nu Yoast SEO): hjælp til søgemaskineoptimering af din WordPress hjemmeside

Opdatering 15. juni 2020: Hvis du endnu ikke har installeret et SEO-plugin og begyndt at bruge det, vil jeg nu anbefale dig det nyere Rank Math, der kan det samme som Yoast – plus flere andre ting.

Yoast er stadig godt – men Rank Math er mere tidssvarende 🙂


Når du skal lave søgemaskineoptimering ordentligt er der ingen rigtig nemme genveje – men du kan i alt fald få hjælp til overblikket hvis du har en hjemmeside der er lavet i WordPress. Hjælpen kommer i form af et plug-in der hedder Yoast SEO (tidl. WordPress SEO).

Det kan mange ting, men jeg elsker det personlig allermest for det overblik, man får på listerne over sider og indlæg.

Som du måske allerede ved, er et grundlæggende princip i organisk SEO at du laver såkaldte landingssider, der er meget specifikt målrettet til et bestemt søgeord – eller nærmere (her i 2016) et bestemt, afgrænset emne.

Det vil sige hvis et af dine vigtige søgeord er “røde laksko”, så er det vigtigt at du på din hjemmeside har en underside det handler (rigtig meget og næsten udelukkende) om netop røde laksko. Du skal med forskellige midler viser Google at den handler om netop dette, og er en god kilde til viden om røde laksko.

Læs mere

Synlig på Google – gør det i den rigtige rækkefølge

OBS: Dette indlæg er nogle år gammelt, og Googles søgeresultat-sider ser noget anderledes ud nu. Der er også andre måder at blive synlig på Google på nu end disse tre, som fx. med optimering af videoer på YouTube

Men forskellen på organiske søgeresultater, Adwords (nu bare Google Ads) og lokale resultater er stadig nogenlunde den samme.


Er du egentlig klar over, hvor lidt “almindelige” søgeresultater fylder på Google nu om dage – især hvis man laver en lokal søgning? Dvs. hvis man søger på søgeord (branche) + stednavn – her har jeg  f.eks.  søgt på “psykolog århus c”:

På billedet her er det i røde rammer Adwords-annoncer (nu Google Ads), det i grønne rammer er almindelige Google-resultater, som opnås vha. SEO, og det i gule rammer er fortegnelser fra Googles register over lokale virksomheder, som du finder via Google My Business.

Læs mere