Det gode indhold på hjemmesiden har (næsten) ikke ændret sig

Indholdet på hjemmesiderne består nu, som i år 2002, i høj grad af tekster, billeder og links imellem sider. Men der er kommet mere til; det er blevet langt mere almindeligt at lægge det, man dengang kaldte  “multimedieindhold” og “interaktivt indhold” på sin hjemmeside.

I 2002 var de fleste stadig i høj grad på “brochurestadiet” med hjemmesider, især mindre virksomheder der lige havde lavet deres første hjemmeside. I 2012 har mange stadig en “brochure-hjemmeside”,  men det er færre og færre.

For 10 år siden var der meget snak om “multimedier”. Ordet blev som regel brugt om alt hvad der ikke var flad tekst og almindelige “døde” billeder: dvs. lyd og film.

Nu er det sjældent, man hører ordet “multimedier” – nok fordi det nu er blevet mere naturligt for os ikke bare at læse tekst, se billeder og klikke på links på en hjemmeside, men også at se videoer, nyheder eller høre musik, interviews og andet via internettet.

Efterhånden er der også mange mindre firmaer, der lægger lydfiler og videoer på deres hjemmeside – det er nemlig blevet betydelig nemmere at have med at gøre.

Noget andet man talte meget om var “interaktivt indhold”, som var noget, der skulle give liv på hjemmesiden. På reklamebureauerne talte man om at man skulle lave  “dynamiske hjemmesider” i stedet for de statiske “brochuresider”.

Det var ofte godt nok tænkt, men for det første var der mange der misforstod det med “dynamisk”, og mente at fin Flash-grafik, der bevægede sig, var det der gjorde hjemmesiden “dynamisk”. For det andet var der ikke så mange nemme og billilge måder at skabe det dynamiske og interaktive indhold på, så i praksis valgte rigtig mange det fra, fordi deres hjemmeside-budget ikke levnede plads til den slags.

Ægte interaktivt indhold er noget, hvor den der bruger hjemmesiden, selv kan påvirke hjemmesiden, og f.eks. få vist indhold der er skræddersyet til vedkommendes behov, lave prøveberegninger, bestillinger osv., og ikke mindst komme i dialog med firmaet bag.

Den nok mest almindelige form for det man kan kalde “interaktivt indhold” finder man på blogs, hvor det er en indbygget del af hjemmesidens indhold er at læserne kan kommentere på blogindlæg.  Det er alt det, der en overgang var (meget) omtalt som “Web 2.0” – et begreb der blev opfundet i 2005.

Hjemmesidens brugere bestemmer indholdet på jeres hjemmeside

En ting der ikke har ændret sig, er at der både dengang og nu nogle gange er en misforståelse om at man “skal” have noget bestemt interaktivt indhold eller multimedie-værk på sin hjemmeside, ellers er den kedelig. For tiden hører man ofte, at man “skal” lægge videoer på sin hjemmeside. Det passer ikke!

Dengang som nu gælder det at du ikke kan beslutte hvilket indhold du skal lægge på hjemmesiden ud fra formen eller mediet (tekst/billede/lyd/film). Du skal lægge det indhold på, som jeres brugere vil have. Det kan være bestemte informationer eller muligheder for at dele synspunkter eller på anden vis interagere med jer.

Typen af indholdet, brugerne har behov for, kan så bestemme at det ene medie er bedre end det andet – for eksempel er der ikke noget der kan slå video til at forklare, hvordan man lapper en cykel eller skærer juleanden ud i pæne stykker.

Om du skal formidle noget med lyd, video eller tekst og billeder kan også komme an på hvem brugerne er, og hvordan deres hverdag ser ud. Podcasts der kan høres i bilen eller bussen på vej hjem, kan være det helt rigtige hvis folk i jeres målgruppe er travle mennesker. Lyd og/eller video er selvfølgelig oplagt at bruge, hvis målgruppen er ordblinde eller meget svagtseende.

Husk også, at søgemaskinerne (især Google) næsten udelukkende går efter tekst – så hvis du har en hjemmeside med meget lidt tekst på, kan det være rigtig svært at få en god placering. Derfor er tekst rigtig vigtig – og langt vigtigere nu end det var i 2002. Det betyder ikke du ikke skal bruge f.eks. video, men skriv også en tekst ved siden af, der beskriver hvad man ser på videoen.

Jeres indhold kan (og bør) være andre steder på nettet end på hjemmesiden

Online markedsføring er nu om dage andet og mere end at have en hjemmeside, som man håber på folk finder ved at søge på Google. Hvis I virkelig skal have fat i folk – og de rigtige folk, dvs. jeres målgruppe – så skal I se på, hvor på nettet I ellers kan distribuere jeres indhold.

Et godt sted for rigtig mange firmaer er Facebook, for nogle kan andre sociale medier som Linkedin og Google+ også være relevante.  Et nyhedsbrev sendt ud pr. mail er en anden god mulighed for at få “pushet” jeres indhold ud til en gruppe, I i forvejen ved er interesserede i det I laver – til både firmaer og private (men mindre godt til helt unge mennesker).

Fælles for disse andre kanaler er, er de kun virker som effektiv markedsføring, hvis I ikke “markedsfører” jer for meget i traditionel forstand!

Det vil sige I skal gemme de gammeldags salgstekster til den del af jeres hjemmeside, der er envejskommunikation (eller til jeres trykte brochurer).

Det I kan få en virkelig stor effekt ud af at distribuere ved at lægge links ud på Facebook osv, er det indhold, der virkelig giver folk noget værdi: gode råd der kan spare dem penge, tid eller bekymringer, opskrifter på hvordan de selv kan gøre noget, vejledninger og andre tips.

(Dette indlæg er udgivet i anledning af Nielsens Bureaus 10 års jubilæum i 2012, hvor jeg kiggede tilbage på, hvor meget hjemmesider og online markedsføring har forandret sig siden 2002)

_______________________________________

Er indholdet på jeres hjemmeside up to date?

Hvis du gerne vil have et par kyndige øjne “udefra” til at vurdere, om jeres hjemmeside har det rigtige indhold, og måske få et par ideer til noget nyt, der giver jeres brugere endnu mere værdi, så kan du bestille en tilstandsrapport hos Nielsens Bureau. Den fortæller dig også om jeres hjemmeside den er up to date med hensyn til andre ting.

Læs hvad du mere får i tilstandsrapporten her

Skriv en kommentar