Skriv artikler til jeres hjemmeside

Opdatering 2.3.2021: Det her er et ældre indlæg fra 2007, men stadig fuldt ud gyldigt – og en kortfattet forklaring på, hvorfor du bør have andet og mere end salgstekster på din hjemmeside.

Om man så kalder dette for artikler, blogindlæg, indhold eller content, er egentlig underordnet. Det virker uanset – også her i 2020’erne 🙂


Noget af det bedste, I kan gøre for jeres hjemmeside, er at skrive og udgive artikler.

Folkene fra Vertikal forklarer kort og godt hvorfor:

“Vi har lagt vores artikler på nettet fordi de

  • tiltrækker søgemaskinerne
  • tiltrækker kunderne

Det ikke er nok at sige hvad man kan. Man skal også vise det.”

Artikler tiltrækker kunder

Ved at udgive artikler om det, I ved noget om, får I fremhævet jer selv som eksperter. I får bevist, at I har en stor viden på jeres område – og at I gerne vil dele den med andre.

Artikler bliver gemt og sendt videre

Fordi artikler er reel vidensdeling, der i sig selv har en værdi for læseren, er der større chance for at en god artikel bliver gemt som bogmærke, printet ud og arkiveret, eller sendt videre i læserens netværk. Det er ikke så tit, folk printer en almindelig salgstekst ud.

Artikler tiltrækker søgemaskiner

Søgemaskinerne kan lide artikler, fordi de kan lide tekst; faktisk er tekst det eneste, søgemaskinerne rigtig forstår.

Over for søgemaskinerne er det en fordel med lange tekster på hjemmesiden – og da salgstekster normalt skal være korte og præcise, er artikler en måde at få nogle længere tekster med på hjemmesiden.

Når man skriver artikler om sit fagområde, skriver de fleste desuden helt naturligt på en måde, der er god over for søgemaskinerne – dvs. med mange søgeord i.

Artikler giver links fra andre hjemmesider

Igen fordi artikler giver folk en reel, værdifuld viden, bliver de langt oftere linket til end rene salgs-sider.

Links fra andre hjemmesider kan medvirke til en højere placering på søgemaskinerne.

Sådan finder du stof til artikler

Du kan få ideer til dine artikler mange steder fra: i medierne, i dit eget hoved, og fra folk omkring dig.

For en virksomhed kommer det allerbedste input fra kundernes forespørgsler. Det er tit de samme ting, kunderne gerne vil vide, så hvis du tager udgangspunkt i deres spørgsmål, vil artiklen blive interesserant for mange andre kunder.

Har du ikke selv den direkte kundekontakt, så snak med jeres sælgere og konsulenter.

Hvis de ikke kan se, hvorfor de skal bruge tid sammen med dig, så fortæl dem at der er en gevinst for dem i det: gode artikler giver nemlig klogere og mere kvalificerede kunder – og derfor skal sælgerne bruge mindre tid på at forklare de samme ting igen og igen.


Vil du gerne i gang? Med at lægge artikler, blogindlæg, content eller hvad du nu vil kalde det, på din hjemmeside, så den får en bedre chance i søgemaskinerne?

Så kan jeg hjælpe dig videre med en Workshop om at gøre dig synlig på Google ved hjælp af en firmablog, hvor du lærer det fra bunden. Lige fra hvordan du finder på noget at skrive om til hvordan du viser Google, at din artikel (blogindlæg) er værd at linke til højt oppe i søgeresultaterne.

Læs mere om workshoppen her »

Skriv en kommentar


Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, class 'ZeroSpam\Modules\Comments\Comments' does not have a method 'enqueue_davidwalsh' in /srv/users/nielsensbureau/apps/nielsensbureau/public/wp-includes/class-wp-hook.php on line 287