Hvad er et call to action – og hvorfor er det vigtigt på en hjemmeside?

Hvad er et call to action – og hvorfor er det vigtigt på en hjemmeside?

Et call to action er et lille stykke tekst, der direkte fortæller din besøgende, hvad vedkommende skal gøre for at få fat i det, du sælger. Det er tit kombineret med et stykke grafik og er ofte et link, men det behøver det ikke være.

Typiske eksempler på call-to-actions er:

  • En køb-knap under den enkelte vare i en webshop
  • Et link fra en kursusbeskrivelse til en bestillingsside: Bestil en plads på kurset nu
  • En sætning som “Ring til os nu på tlf. 2621 8728 og få et godt tilbud på tekst til hjemmeside”

En firmahjemmesides funktion er ikke at “præsentere virksomheden” – en firmahjemmeside er et stykke markedsføring, og dens funktion er at starte et salg, hver gang nogen klikker ind på den.

Det er selvfølgelig ikke realistisk at du sælger noget hver eneste gang folk går ind på din hjemmeside, men du kan optimere hjemmesiden til ikke bare at blive fundet på Google, men også til at generere mere salg.

Det er her begrebet call to action bliver vigtigt. Et tydeligt call to action på hver enkelt underside af hjemmesiden er en af de vigtigste elementer på en sælgende hjemmeside. Og der er desværre mange, der stadig glemmer det, eller ikke ved hvor vigtigt det er.

At guide kunden fra klik på Google til køb

Når en mulig kunde kommer ind på din hjemmeside, er det i størstedelen af tilfældene fordi, han eller hun har fundet et link til din hjemmeside på Google eller måske via Facebook eller andetsteds. Du kan ikke regne med, at han kender noget til dig og din virksomhed i forvejen, eller at han på forhånd har tænkt sig at købe lige præcis dit produkt.

Din potentielle kunde bliver fanget af at han kan se, linket handler om et emne, han gerne vil vide noget om, en ydelse han mangler her og nu, eller et godt tilbud på noget, han måske godt kunne bruge. Derfor klikker han ind. Allerede her skal du være begyndt at tænke salg ind i dine tekster: Hvilken ydelse tilbyder du? Hvad er kundens udbytte? Hvem passer produktet til? Hvad er fordelen ved at handle med dig?

Hvis du har skrevet en god og sælgende tekst til hjemmesiden, er din potentielle kunde er rigtig interesseret efter at have skimmet eller læst teksten. Så må du ikke bare overlade ham til selv at finde ud af, hvad næste skridt er.

Du bliver nødt til at fortælle din nu meget interesserede, snart nye kunde, hvordan han får fat i det her lækre produkt. Og nej, det er ikke nok at dit telefonnummer står med småt i bunden af siden. Han må ikke skulle lede efter dine kontaktoplysninger – de skal stå lige der, hvor han har brug for dem. Det er ikke sikkert det kun er ved slutningen af siden: måske skal der flettes call to actions ind flere steder i teksten (men overdriv ikke).

Nogle kan være et ekstra led før den endelige call to action; for eksempel hvis han er lige ved at købe, men bare har et par opklarende spørgsmål, før han endelig lægger pengene.

Jeg ser næsten hver dag firmahjemmesider, der har “glemt” deres call-to-action – eller måske bare glemt eller ikke tænkt over da de skrev teksten til hjemmesiden, at en hjemmeside er til for at sælge noget – ikke at skrive en skolestil. For nu at være lidt fræk. Det er rigtig ærgerligt.

Alle kan bruge et call to action

Det er faktisk ligegyldigt, hvad du markedsfører – du bør altid have eksplicitte call-to-actions på dine landingssider på hjemmesiden, og i øvrigt også på foldere, produktark og anden markedsføring.

Skive Folkeblad skriver sådan her under hver eneste nyhedsartikel:

Læs mere i Skive Folkeblad
Bestil abonnement her

Når Skive Folkeblad (i modsætning til mange andre aviser) har call-to-actions på hver artikel, tyder det på at de ser deres gratis nyheder på hjemmesiden som noget, der skal give folk lyst til at kunne læse avisen hver dag, og at de opfatter deres sider med artikler som landingssider, der skal findes via Google og trække folk ind på firmaets hjemmeside.

I virkeligheden burde alle blogindlæg også sluttes af med et call to action. Jeg kan dog også selv blive i tvivl om, om folk vil synes det er en hjælp eller noget irriterende salgsgejl, hvis jeg for eksempel sluttede dette indlæg af med:

“Jeg har skrevet salgstekster og seo-tekster til hjemmesider de seneste 12 år.  Hvis du har brug for hjælp til at skrive tekst og call to actions til din hjemmeside, så ring til mig på tlf. 2621 8728 og få et tilbud på din opgave. ”

Hvad synes du? 😉

Skriv en kommentar