Husker du at svare på de vigtigste spørgsmål i hjemmesidens salgstekster?

Husker du at svare på de vigtigste spørgsmål i hjemmesidens salgstekster?

Gode salgstekster, på hjemmesider og i al anden markedsføring, skal først og fremmest beskrive kundens udbytte, dernæst fordele ved jeres produkt (f.eks. i forhold til konkurrenternes), og først derefter egenskaberne ved produktet.

Det er en af hovedreglerne i god markedsføring og salg, og jeg anbefaler helt bestemt selv at gøre det på den måde, hvis du vil have flere kunder via din hjemmeside.

MEN!

Den allervigtigste hovedregel for gode salgstekster på hjemmesiden er at de skal svare på de spørgsmål, dine potentielle kunder har brug for svar på, for at vide om din ydelse eller dit produkt er relevant for dem at købe.

Derfor kan der godt være egenskaber ved dit produkt, der er så vigtige, at de SKAL være med i salgsteksterne, uanset om de er kedelige, tekniske osv. Sådan et eksempel stødte jeg på i dag.

Jeg fik en forespørgsel fra en kunde om jeg kunne hjælpe med at flytte hans hjemmeside til et nyt webhotel, og han havde et bestemt i tankerne han gerne ville bruge.

Det er sådan, at der er i første omgang er éen ting, der er fuldstændig afgørende for om et webhotel kan bruges til en bestemt hjemmeside – og det er om webhotellet kører med asp eller php.

Det lyder selvfølgelig teknisk og kedeligt (det er det også), og ikke som noget der siger almindelige mennesker noget (det gør det heller ikke).

Men som webhotel er det bare informationer man SKAL have på, ellers risikerer folk at købe noget, de slet ikke kan bruge – hjemmesider i WordPress kan f.eks. ikke køre på et asp-webhotel, det virker simpelthen ikke.

Måske forstår kunden det ikke selv – men hvis det står der, kan hun se der er noget hun skal være opmærksom på, og så søge råd hos f.eks. mig.

Det stod der ikke. INGEN steder på hjemmesiden kunne jeg finde det. Der stod en masse fint om fordele ved netop dette webhotel, god support, billige domænenavne og andre tilkøb, men absolut intet om asp eller php.

Så jeg gav op og skrev til supporten, som så måtte bruge tid på at besvare et helt grundlæggende, meget afgørende og meget simpelt spørgsmål. Der nemt kunne have stået på hjemmesiden.

Glemmer du også at skrive vigtige egenskaber på?

Det tjener ikke noget formål at gemme det væk og gå og putte med, at dine produkter ikke passer til alle.

Dem der aldrig kommer til at købe noget af dig, fordi dit produkt ikke virker for dem, kan du lige så godt få sorteret fra tidligt i processen – i stedet for at de skriver til dig for at få support, og du så skal bruge tid på at svare.

Gennemgå lige dine egne produkter i tankerne: har de en eller flere egenskaber, som er helt afgørende for, om folk kan bruge dit produkt? Har du husket at skrive det – synligt – på hjemmesiden?

Skriv en kommentar