En tekstforfatter (eller copywriter/content writer) er en, der skriver tekster. En der er god til at formulere sig, til at vælge de rigtige ord, og til at stave korrekt. Men en rigtig tekstforfatter kan også en hel del mere end det.
Der er nemlig meget mere i at lave gode tekster end at kunne stave rigtigt og vælge de rigtige ord. Det vanskeligste og mest tidskrævende af arbejdet med en tekst foregår faktisk inden man overhovedet kan begynde at formulere selve tekstens ordlyd.
Tekst skal planlægges strategisk, og der er mange valg der skal træffes, før man står med den endelige tekst – den, der kan sælge et produkt eller et budskab, eller sørge for man bliver fundet på Google.
Faser i tekstforfatterens arbejde
Groft skitseret er der 7 faser, hver med forskellige valg. Det, de fleste nok tænker på som “at skrive en god tekst”, ligger i fase 5 og 6, nemlig formuleringen og redigeringen – som faktisk kun er en del af produktionen af en tekst. Før man kan nå så langt, er der altså 4 andre faser, der skal være styr på!
De første tre faser er planlægningsfaser, som gælder ikke bare for tekstarbejde, men for al markedsføring.
De tre sidste faser er den egentlige produktion, hvor teksten bliver formuleret, gjort færdig og finpudset.
Fase | Hvad gøres her? | Hvilken hjælp kan du bruge her: |
1: Formål og målgruppe | Formål – sælge, øge kendskab, profilere/brande? Gerne konkrete, målbare (salgs)mål Definition og prioritering af målgruppe(r) | Hjælp til at fokusere indsatsen. Enten som rådgivning eller i form af en workshop. |
2: Indhold | Udvikling/definition af USP/ESP* Valg af salgsargumenter og budskaber | Udvikling af (salgs-)argumenter og budskaber. Ofte med baggrund i interviews med ledere og dem, der har kundekontakten. |
3: Udformning af idé | Koncept/platform Valg af tone/stil | Er ofte besluttet på forhånd, men jeg udfordrer jer gerne! |
4: Opbygning | Valg af tekstgenre(r) Informationsstruktur Disposition af den enkelte tekst | “Skelettet” til teksten skal være på plads, før man går i gang med at skrive. |
5: Formulering | Ordvalg Grammatik/sætningsopbygning | Det er nok denne, de fleste tænker på, de har brug for hjælp til når de hyrer “én til at skrive”. |
6: Redigering | Finpudsning og opstramning af formuleringer og struktur | |
7: Korrektur | Retstavning Tegnsætning |
* Det der adskiller jer, jeres produkt eller jeres ydelse fra konkurrenternes. USP = Unique Selling Proposition, ESP = Emotional Selling Proposition.
Hos Nielsens Bureau og de fleste andre bureauer der har en tekstforfatter kan du få hjælp af en tekstforfatter på alle disse niveauer. Det er også rigtig fint hvis I allerede har de første 3 faser på plads – så har jeg bare brug for en god briefing.
Hvis du vil høre nærmere om et samarbejde om fx salgstekster, blogindlæg eller andre tekster, så ring eller skriv på 2621 8728 eller til anette@nielsensbureau.dk
SEO-tekstforfatter, content writer, webredaktør og indehaver af Nielsens Bureau. Har arbejdet med SEO, hjemmesidetekster og redigering af hjemmesider siden 2001.
Elsker især at skrive, holde kurser og rådgive om SEO og beslægtede emner for at hjælpe mindre virksomheder godt videre med deres online markedsføring og synlighed på Google.
Email: anette@nielsensbureau.dk
Telefon og Whatsapp: +45 2621 8728