Sådan arbejder en tekstforfatter

Sådan arbejder en tekstforfatter

En tekstforfatter er en, der skriver tekster. En der er god til at formulere sig, til at vælge de rigtige ord, og til at stave korrekt. Men en rigtig tekstforfatter kan også en hel del mere end det.

Der er nemlig mere i at lave gode salgstekster end at kunne stave rigtigt og vælge de rigtige ord. Det vanskeligste og mest tidskrævende af arbejdet med en tekst foregår inden man overhovedet kan begynde at formulere selve tekstens ordlyd.

Tekst skal planlægges, og der er mange valg der skal træffes, før man står med den endelige tekst – den, der kan sælge et produkt eller et budskab.

Faser i tekstforfatterens arbejde

Groft skitseret er der 7 faser, hver med forskellige valg. Det, de fleste nok tænker på som “at skrive en god tekst”, ligger i fase 5 og 6, nemlig formuleringen og redigeringen – som faktisk kun er en del af produktionen af en tekst. Før man kan nå så langt, er der altså 4 andre faser, der skal være styr på!

De første tre faser er “planlægningsfaser”, som gælder ikke bare for tekstarbejde, men for al markedsføring.

De tre sidste faser er de egentlige “produktionsfaser”, hvor teksten bliver formuleret, gjort færdig og finpudset.

Fase Hvad gøres her? Hvilken hjælp kan du bruge her:
1: Formål og målgruppe Formål – sælge, øge kendskab, profilere/brande?
Gerne konkrete, målbare (salgs)mål
Definition og prioritering af målgruppe(r)
Hjælp til at fokusere indsatsen. Enten som “coaching” eller i form af workshop.
2: Indhold Udvikling/definition af USP/ESP*
Valg af salgsargumenter og budskaber
Udvikling af argumenter. Ofte med baggrund i interviews med ledere og med dem, der har kundekontakten.
3: Udformning af idé Koncept/platform
Valg af tone/stil
4: Opbygning Valg af tekstgenre(r)
Informationsstruktur
Disposition af den enkelte tekst
Redigering af eksisterende tekster (inkl. sprogrevision og korrektur) tilbydes separat.
5: Formulering Ordvalg
Grammatik/sætningsopbygning
 Det er nok dette, de fleste tænker mest på
6: Redigering Finpudsning og opstramning af selve formuleringen
7: Korrektur Retstavning
Tegnsætning

* Det der adskiller jer, jeres produkt eller jeres ydelse fra konkurrenternes. USP = Unique Selling Proposition, ESP = Emotional Selling Proposition.

Hos Nielsens Bureau og andre bureauer der har en tekstforfatter kan du få hjælp af en tekstforfatter på alle disse niveauer – i oversigten kan du se hvordan. I kan vælge kun at få hjælp til en del af arbejdet, hvis I allerede har klaret nogle af faserne selv.

Skriv en kommentar