Synlig på Google – gør det i den rigtige rækkefølge

Er du egentlig klar over, hvor lidt almindelige søgeresultater fylder på Google nu om dage – især hvis man laver en lokal søgning? Dvs. hvis man søger på søgeord (branche) + stednavn – her har jeg  f.eks.  søgt på “psykolog århus c”:

 

På billedet her er det i røde rammer Adwords-annoncer, det i grønne rammer er almindelige Google-resultater, som opnås vha. SEO, og det i gule rammer er fortegnelser fra Googles register over lokale virksomheder, som du nu om dage finder via Google My Business.

At komme højt op på Google handler derfor ikke længere kun om “søgemaskineoptimering” i gammeldags forstand – dvs. den disciplin, hvor man gør forskellige ting ved en hjemmeside og/eller skaffer sig links fra andre hjemmesider.

SEO er stadig vigtigt, så det skal du stadig få lavet. Men hvis du virkelig vil ligge godt på Google og måske dominere billedet (øverste del af side 1 på bestemte søgeord), skal du også udnytte de andre muligheder.

Start med at få lavet en god lokal fortegnelse via Google My Business. Det er gratis og tager ikke ret lang tid at lave, så der er ingen undskyldning for ikke at få den lavet.  Den giver dig den fordel at du også kan findes via Google Maps – det er ikke så vigtigt når folk søger på almindelige computere, men meget vigtigt når folk søger via mobilen.

Googles lokal-resultater dukker kun op når der er et stednavn med i søgningen. Hvis man bare søger på et almindeligt søgeord, kan det se sådan ud (her på “kognitiv terapi”):

Derfor kan du ikke nøjes med den lokale registrering; du skal også kunne findes i de almindelige søgeresultater (via SEO) og eventuelt via Adwords, som også kan dukke op på alle søgninger, hvor dit søgeord bruges.

Du skal overveje, om du vil bruge de penge på Adwords-annoncer, der skal til for at ligge i top. Desværre er det bare umuligt at sige, hvor mange penge det er, da Adwords har en speciel prissætning, og det kommer rigtig meget an på, hvor stor konkurrence der er om netop dine søgeord.

Jeg vil derfor råde dig til at prøve Adwords af i en afgrænset periode – eller i alt fald få et bureau til at komme med et løst bud på, om dine søgeord er dyre eller billige at få annoncer med topplaceringer på. En Adwords-kampagne der er skruet rigtigt sammen, kan give dig rigtig godt gang i butikken.

Især op til julehandlen – eller andre sæsoner, der er relevante for din forretning – bør du overveje Adwords, hvis din hjemmeside ikke bliver fundet nok på Google. De kan nemlig laves hurtigt og tilpasses meget smidigt – i modsætning til de almindelige søgeresultater.

Du skal bare være opmærksom på, at hvis Adwords skal virke rigtig godt for dig, skal din hjemmeside leve op til nogle kvalitetskrav – som i høj grad handler om den “gammeldags” søgemaskineoptimering. Den slipper du altså ikke uden om ved at betale dig fra annoncer!

Din fremgangsmåde bør derfor se sådan ud:

  1. Find ud af, hvilke søgeord det er vigtigst for dig at blive fundet på. Jo færre, jo nemmere – hvis du har flere søgeord, bør du lave en prioritering af dem, så du kender de 3-5 vigtigste.
  2. Registrer dig på Google My Business som en lokal virksomhed, og sørg for at brug dine vigtigste søgeord i beskrivelsen her.
  3. Begynd gerne at lægge noget indhold ud på din lokale side, fx relevante fotos, info om særlige tilbud, ændrede åbningstider, nye varer etc. Brug igen søgeord.
  4. Gennemgå din hjemmeside for at se, om den er søgemaskineoptimeret til dine søgeord – det indebærer bl.a. at hvert søgeord har en landingsside, der fokuserer specifikt på det ord. Du kan læse om de grundlæggende principper i søgemaskineoptimering i den gratis e-bog SEO for absolut begyndere.
  5. Først herefter bør du sætte Adwords op. Du kan dog med fordel åbne en Adwords-konto på forhånd, så får du nemlig adgang til at bruge søgeordsværktøj, der fortæller dig, hvilke ord der søges mest på – og prioritere dine søgeord ud fra dette.

 

Hvis du har brug for hjælp til at finde eller prioritere dine søgeord, eller til at få lavet søgemaskineoptimering på din hjemmeside – så ring til mig på 2621 8728 eller send mig en mail på anette@nielsensbureau.dk.  Også hvis du ikke føler dig helt klar til at gå i gang – du kan nok få et godt råd med på vejen 🙂

 

 

 

 

Skriv en kommentar