SEO er en ikke funktion, IT-manden kan installere

“Vi skal have en blog på vores hjemmeside, og vi skal have en boks med tilmelding til nyhedsbrev, og så skal vi også have noget SEO på den”. Sådan er der nogen der tænker. Så beder de deres webmand eller -dame om lige at få lagt det der SEO på hjemmesiden… og så bliver de skuffede.

For sådan foregår det altså ikke. SEO er IKKE et program eller en funktion, du kan installere. Og IT-folk er normalt ikke de rigtige til at hjælpe med det. Du skal have fat i de rigtige marketingfolk, og så skal du helst også vide noget selv.

SEO er en konkurrence mod alle de andre på Google

Hvis du får lagt en ny funktion på hjemmesiden – for eksempel en kalenderfunktion eller en kontaktformular – er det bare noget, der bliver tilføjet på hjemmesiden, og så virker den og gør det den skal – uafhængigt af, hvad dine konkurrenter og andre gør. Sådan noget er IT-folk gode til, og hvis det ikke virker som det skal, kan de løse det.

Hvis du vil til tops på Google, er du ude i et helt andet spil, der foregår ude på det store internet og ikke bare på din egen lille hjemmeside. Der er nogle ting på din hjemmeside, der skal være på plads – også nogle der handler om teknik. Det er bare langt fra nok: i det store og hele handler SEO om at konkurrere med andre om de øverste pladser på Google – for der er begrænset med plads på side 1 af Google.

SEO skal vise Google, din side er bedst

SEO er et samlebegreb for en masse forskelligartede ting, man gør for at få sin hjemmeside fundet på Google på nogle bestemte søgeord eller emner. Det er ikke engang det hele, der foregår på ens egen hjemmeside.

Alle disse enkelte ting man kan gøre, handler om at vise over for Google, at ens underside om fx næsehårstrimmere er en bedre kilde til information om næsehårstrimmere end konkurrentens underside.

Man taler om on-page (eller on-site) SEO som er de ting man kan gøre PÅ sin hjemmeside, for at Google bedre skal kunne lide den, og om off-page (eller off-site) SEO, som kan være ting som at skaffe sig links hos andre, promovering af hjemmesiden på sociale medier og lignende.

“Jamen vores webmand HAR da installeret noget der hedder SEO på vores nye hjemmeside!”

Ja, det kan sagtens være, I har fået installeret en funktion, der hedder noget med SEO på jeres hjemmeside. Hvis I har en hjemmeside i WordPress, kan I fx have en funktion der hedder WordPress SEO eller All in One SEO. Men det betyder IKKE at jeres hjemmeside er søgemaskineoptimeret!

Det eneste funktioner som WordPress SEO gør, er at gøre det nemmere og mere overskueligt at lave SEO på hjemmesiden. Men der er stadig en masse arbejde, der skal laves – hovedsagelig noget med at skrive tekster, blogindlæg og såkaldte mikrotekster – og du bliver stadig nødt til at have en viden om, hvordan du skal gøre, for at du får gjort det rigtigt.

Du kan læse mere om hvordan WordPress SEO hjælper dig med at lave god SEO lige her

 SEO skal laves af markedsføringsfolk

SEO er markedsføring, ikke IT. Der er masser af psykologi i SEO. Derfor skal det laves af markedsføringsfolk, der er specialiseret i SEO og online marketing, ikke af IT-mænd. Når chefen beder IT-manden om at lave SEO på firmaets hjemmeside – helst noget der får dem i top på et par uger – så beder han for det første sin IT-mand om at levere et (sandsynligvis) urealistisk resultat, for det andet om at få det resultat ud af et projekt, der formentlig ligger uden for IT-mandens eksisterende kompetenceområde.

Hvis du vil uddelegere SEO, skal du hellere finde en god tekstforfatter, der har viden om og erfaring med SEO-tekster. Ellers er det bedste faktisk at du lærer hvordan du skal skrive teksterne selv, og eventuelt får noget rådgivning og feedback på dem; især hvis du vil skrive mange blogindlæg og ikke lige vil give et par tusind ud hver gang du har brug for et nyt 🙂

Du er velkommen til at ringe til mig på 2621 8728 hvis du har brug for hjælp til gode SEO-tekster.

2 kommentarer til “SEO er en ikke funktion, IT-manden kan installere”

  1. Fin artikel, som jeg er meget enig i. Dog forstår jeg ikke passus’en med, at “der er masser af psykologi i SEO”. Man optimerer jo i forhold til en maskine, og maskiner er jo i sagens natur ikke modtagelige for psykologisk manipulation.

    • Hej Kurt,
      jeg kan også godt se den står lidt uforklaret 🙂 Man kan jo godt sige man optimerer til en maskine, men maskinen er kun mellemmand – det er i sidste ende mennesker, du skal fange. Og her er der noget (salgs-)psykologi i at finde det rigtige at optimere sin landingsside til, især når du skriver sidetitlerne, som ud over at være gode for Google også skal få (de rigtige) til at klikke sig ind. Så hvis du sælger sokker i billige bundter, kan du godt optimere til “billige sokker” og lave en “skynd dig og køb nu”-agtig sidetitel – hvis du sælger swimmingpools eller ombygning af huse skal du måske nærmere slå på at folk får god rådgivning, da det er en noget mere langvarig og kompliceret beslutning om køb og valg af leverandør, der skal tages.

Skriv en kommentar