SEO overskrifter og underoverskrifter (H1, H2, H3 osv.)

Du ved måske godt, at teksten på din hjemmeside generelt er vigtigere end at tænke på bestemte koder, når du skal lave SEO. Men ved du også, at der faktisk er nogle koder, som forekommer inde i dine tekster, og som kan have en ret stor betydning for SEO?

Når du vil lave SEO overskrifter, der tiltrækker Google, er det vigtigt at sørge for at skrive dine vigtigste søgeord ind i hjemmesidens overskrifter og underoverskrifter. Men det er ikke nok.

Der findes nemlig nogle særlige koder, du skal bruge for at fortælle Google, hvilke dele af din tekst, den skal forstå som en overskrift.

Koderne hedder (i html) H1, H2, H3 osv – ned til H6.

H-koderne bruges bl.a. til at styre, hvilken størrelse forskellige typer overskrift skal have i layoutet – men de bruges også af Google til at “forstå”, hvad der er hovedemne og underordnede emner på en underside.

Derfor er disse koder vigtige, når du vil vise Google, hvad din underside handler om – og derfor bør du ”hjælpe” Google ved at sørge for, at der er søgeord i dem, og ved at bruge dem korrekt.

Ofte kan du desværre ikke lige se, om du har brugt disse overskriftskoder.  Når du laver en underside på en hjemmeside i Wordpress, er der bare et felt til at skrive sidens overskrift ind i; der står ikke, om den så bliver til en H1 eller en H2 i koden (det kan du dog tjekke med et værktøj – se nederst i indlægget).

Husk at bruge de særlige overskrifts-koder

Det hjælper ingenting at du omhyggeligt har formuleret overskrifter og underoverskrifter med søgeord i for at gøre Google glad, hvis de så ikke bliver defineret med disse H-koder.

Derfor bør du altid vælge overskriftsformater via drop-down-menuerne (se næste afsnit).

Hvis du bare markerer den linje, der skal være overskrift, med fed og større skriftstørrelse, forstår Google ikke, at den skal lægge særlig vægt på netop denne linje.

Sådan definerer du H2, H3 og de andre underoverskrifter i WordPress

Underoverskrifterne nede i teksten kan du til gengæld selv styre, hvilke koder du sætter på:

I gamle versioner af WordPress finder du dem oppe i formatteringslinjen, der hvor der normalt står “Afsnit”.

I WordPress med Gutenberg editoren vælger du blokken “Overskrift”, og herfra kan du vælge mellem H2, H3 osv (den sætter automatisk blokken til H2).

(Har du en anden editor på, som fx Elementor, foregår det nogenlunde på samme måde).

H-overskrifter i WordPress indstiller du her
H-overskrifter i ældre version af WordPress
h2 h3 gutenberg wordpress
H2 og andre underoverskrifter i WordPress med Gutenberg editoren

Brug H-koderne i den rigtige rækkefølge

Det er ikke ligegyldigt, hvilke overskriftskoder man bruger til hvad; der er et hierarki i dem, som Google også bruger til at finde ud af, hvad der er hovedemne og underemner på en underside. Dette hierarki skal du have for øje.

H1 er øverst i hierarkiet og betyder hovedoverskrift; H2 er underemner under dette, H3 under-underemner under H2, osv. Jo mere du kan overholde dette hierarki, jo bedre. I praksis vil man kun sjældent bruge andet end H1, H2 og H3.

Det betyder, at indholdet af teksten bestemmer, hvilket nummer overskrift du skal vælge. Du må altså ikke vælge overskrift blot ud fra hvilken skriftstørrelse, du ønsker for en bestemt linje, fordi det er sådan det ser pænest ud.

Som regel vil H1 være større end H2, som igen er større end H3, osv. – men det kan du ikke være helt sikker på! Det kommer nemlig an på, hvordan det er defineret i din designskabelon (eller i WordPress: dit tema).

Test hvordan dine H-overskrifter ser ud

Du kan lave en test på det ved at oprette en side med en overskrift øverst (står som “Sidens titel” i WordPress) og noget tekst, og så vælge Overskrift 2 for 2. linje, Overskrift 3 for 4. linje (og så videre, hvis du vil se flere).

Derefter skal du se på siden ude på hjemmesiden – dvs. ikke bare inde, hvor du redigerer – for at se, hvordan de forskellige overskrifter bliver. eventuelt i en forhåndsvisning.

Hvis du ikke er tilfreds med den skriftstørrelse, farve eller font, dine overskrifter og underoverskrifter får automatisk, skal du have ændret på deres udseende – ikke falde for fristelsen til at bruge en ukorrekt h-overskrift!

Du skal have ændret overskrifternes udseende centralt, så det automatisk bliver som du vil have det på nye sider. Kan du ikke selv gøre det, bør din webudvikler ret nemt kunne omprogrammere dem for dig.

Udseendet må ikke forhindre dig i at bruge underoverskrifterne korrekt i forhold til indhold og SEO.

Du må ikke bruge for mange H-overskrifter

Når nogle mennesker hører at det er vigtigt for Google med de her overskrifter med H-koder, tænker de “jo flere, jo bedre” – og sætter lange stykker af tekst med en af disse overskriftskoder. Men det er de ikke beregnet til! De er netop beregnet til at vise at: “her kommer et særligt stykke tekst af en særlig betydning”.

Google kan godt se hvis du prøver at “snyde” ved at bruge H-koderne for overdrevet. Så hold dig til at sætte underoverskrifter ind, hvor indholdet faktisk passer til det. En normal overskrift eller underoverskrift vil typisk være få ord, en enkelt linje eller to – ikke længere end det.

Du skal (sandsynligvis) ikke bruge Overskrift 1 (H1) i din tekst

I praksis skal du formentlig aldrig markere noget i din tekst med Overskrift 1; der bør nemlig kun være én hovedoverskrift pr. underside, og det vil som regel være kodet ind i dit hjemmesidesystems skabelon, at den øverste overskrift bliver sat med H1. 

Du kan godt komme ud for at sidens hovedoverskrift ikke bliver til H1, men H2; i det tilfælde bør du få hjælp af din udvikler til at få det ændret, eller eventuelt vælge et andet designtema/skabelon til din hjemmeside.

Test om du bruger dine overskrifter korrekt til SEO

Du kan bruge værktøjet SEOquake til hurtigt at se, hvilke overskrifter med H-koder, Google kan finde på en bestemt underside. Hvis du vælger Diagnosis og ruller et lille stykke ned, står der noget om Headings:

SEO overskrifter - test dine H-koder med SEo quake

Hvis du her trykker på den lille pil ud for View more, får du en hel liste over hvad der er defineret med H-koder på din underside. Her kan du se om der er rod i hierarkiet, om der er mere end en H1-overskrift, og om der er noget der er defineret som overskrifter som ikke burde være det.

Se alle h-overskrifter med SEO quake

Denne liste er fra det blogindlæg, du læser lige nu. Som du kan se, er de underoverskrifter jeg har brugt i teksten næsten udelukkende H2, men der er også en masse H3-underoverskrifter. Det er de faste stumper indhold, der sidder ude i højre side eller i bunden  af hjemmesiden.

⭐ SEO-tekster – på den måde, der virker nu ⭐

Hvis du leder efter en til at skrive SEO-tekster til din hjemmeside for at komme højere op på Google, er du landet det rigtige sted – måske. Se her hvilke slags SEO-tekster jeg kan hjælpe dig med ✏ →

Hvis du ikke allerede har installeret SEO-quake

– så kan du gøre to ting:

1. læse i dette blogindlæg, hvordan du gør: Sådan bruger du SEOquakes diagnose  (det er en udvidelse, du skal have tilføjet i din browser)

2. udfylde formularen herunder (husk at skrive din hjemmesides adresse og gerne den præcise underside, du vil have testet).

Jeg tester én af dine undersider gratis – hvis du vil have testet andet og mere, skal du overveje at købe en SEO-tilstandsrapport eller SEO-rådgivning.

    Del gerne indlægget, hvis du kender nogen der kunne have glæde af det:

    Få 15 minutters gratis mini-rådgivning

    Har du brug for hjælp til at komme godt i gang med din SEO-strategi, til at få løst noget der driller, eller til hvordan du redigerer jeres hjemmeside?

    De første 15 minutters rådgivning, der får dig (et lille skridt) videre, får du “på huset” her hos mig.

    Bestil en tid til gratis rådgivning via kalenderen her (åbner i nyt vindue) →

    (Sidste chance inden jul er den 21. december)

    Er der ingen tider der passer dig, så send mig en mail på anette@nielsensbureau.dk eller en sms på 2621 8728.

    Kontakt - gratis rådgivning om SEO de første 15 minutter

    Du finder Nielsens Bureau her:

    2 kommentarer til “SEO overskrifter og underoverskrifter (H1, H2, H3 osv.)”

    Skriv en kommentar