Genbrug dine gamle blogindlæg

Smider du dine gamle blogindlæg og sider ud, eller lader du dem ligge urørt hen i et fjernt hjørne af hjemmesiden?

Ingen af delene er optimalt hverken for SEO eller dine besøgende, som risikerer at gå forgæves.

Heldigvis er der en tredje mulighed; du kan i mange tilfælde genbruge dine blogindlæg, så de stadig bidrager med både SEO og værdi til dine læsere.

Du må ikke bare lade forældede ting ligge på din hjemmeside – det gør den (og dig) utroværdig, giver ikke den værdi til dine læsere, de burde, og sender de forkerte signaler om dig og dit firma.

Blogindlæg (og andre sider på hjemmesiden) kan være forældede af to grunde: enten fordi der er forældede fakta, eller fordi de ikke længere er relevant for hvem du og dit firma er.

Derfor skal du ikke bare slette gamle blogindlæg

Gamle blogindlæg – også 10 eller 15 år gamle – giver dig måske stadig synlighed på og besøg fra Google, selvom du nærmest har glemt, du har skrevet dem.

Hvis du bare sletter dem, så virker de links til dem, der ligger rundt omkring på nettet – herunder på Google – ikke. Folk kommer til at gå forgæves, og Google vil vurdere din hjemmeside som mindre god, hvis den møder for mange døde links til den.

Derfor er det faktisk bedre at skrive “oveni” gamle indlæg (og sider) end at starte et nyt indlæg (eller side). Også selvom der er rigtig meget, du vil ændre.

Hvis blogindlæggene ikke længere er relevante for hvad du laver, skal de måske bare smides ud. Men hvis de “bare” indeholder forældede oplysninger, er det langt smartere at se om du kan genbruge dem.

Når du ændrer i et eksisterende blogindlæg, forbliver URLen den adresse, som Google allerede kender og har registreret (dette indlægs URL er fx http://nielsensbureau.dk/2017/08/genbrug-dine-gamle-blogindlaeg;

Det er en fordel, da du så slipper for at skulle gøre noget som helst andet – men det kræver, at emnelinjen stadig passer til indholdet.

Blogindlæg der kan genbruges

Nogle gange kan du hurtigt rette det, der er forældet; det kan fx være som jeg gjorde med dette blogindlæg om Google webmasterværktøjer, da det skiftede navn til Google Search Console. Jeg skrev bare det nye navn med ind i overskrift og sidetitel, samt visse steder i teksten.

Læg mærke til at jeg med vilje har ladet ordet “webmasterværktøjer” blive stående nogle steder i parentes i indlægget, bl.a. i overskriften; det er selvfølgelig for stadig også at kunne blive fundet på dét søgeord på Google, og for at det er genkendeligt for læsere, der ikke lige ved, det har skiftet navn.

Andre gange hvor det har betydning hvornår indlægget er udgivet, kan du evt. bare skrive rettelsen som en separat lille tekst øverst.

Det har jeg fx gjort i et gammelt indlæg om Google Merchant Center (udgivet da det var en nyhed);  det skiftede som så mange andre Google-produkter navn, så jeg skrev senere øverst i indlægget “OBS – opdatering januar 2017: Google Merchant Center hedder nu Google Shopping.”

Når jeg brugte denne metode der, er det fordi jeg ikke har noget behov for at blive fundet på Google på “Merchant center” eller “Google shopping”, da det alligevel ikke er noget jeg tilbyder hjælp til. (Senere har jeg helt fjernet det indlæg).

Blogindlæg der kan blive til nyt indhold

Andre gange skal der mere til end bare at rette et navn og slette ting der er irrelevante. Måske har du nogle indlæg, hvor der er noget godt i – men hvor de som helhed ikke er så relevante.

Dem kan du tage det brugbare fra og sætte ind i en ny sammenhæng, og få noget nyt og bedre ud af det. Når man gør det med møbler osv, er det det der hedder “upcycling” (til forskel fra “recycling” som bare er genbrug).

Hvis du ændrer et indlæg så meget, at emnet bliver et helt andet, skal du være opmærksom på, om urlen stadig passer til indholdet. Hvis ikke, kan du godt give indlægget en ny url, men så skal du sørge for at sætte en viderestilling op fra den gamle til den nye.

Hvis du skriver et indlæg tilstrækkelig meget om, så det faktisk bliver et helt nyt indlæg, kan du også sagtens tillade dig at rette udgivelsesdatoen for indlægget, så folk – og Google – kan se at indholdet er nyt.

Vær igen opmærksom på om urlen ændrer sig! Selvom du ikke kalder indlægget noget andet, kan det i WordPress få en ny url, når datoen ændrer sig.

Hvis jeg havde ændret datoen på dette indlæg til at reflektere den nyeste opdatering, ville jeg skulle sætte en viderestilling op fra
https://nielsensbureau.dk/2017/08/genbrug-dine-gamle-blogindlaeg
til
https://nielsensbureau.dk/2021/03/genbrug-dine-gamle-blogindlaeg

(Det har jeg ikke gjort, da jeg kun har udvidet indlægget med lidt ekstra info, og finpudset lidt).

Brug en time på at rydde op i dine indlæg

Måske tager en oprydning mere end en time, hvis du har mange blogindlæg. Men du kan komme langt på bare en time.

Start med at “sortere” dine blogindlæg i tre “bunker”:

  • dem der skal blive, som de er
  • dem der skal smides helt ud
  • dem der kan bruges igen, helt eller delvis

Blogindlæg, du vil smide ud

Før du smider et blogindlæg helt ud, skal du lige tjekke om det klarer sig godt på Google, fx via Google Analytics eller Search Console. Gør det det, bør du “lægge” det i “genbrugsbunken” i stedet (hvis emnet stadig er relevant at have med på bloggen), eller som minimum sætte en viderestilling op til en andet side på din hjemmeside, der handler om det samme emne.

Blogindlæg, du vil genbruge

Blogindlæggene i “genbrugsbunken” kan du igen dele i tre:

  • dem der bare skal have erstattet et billede, have ændret tags eller kategori, rettet links eller korrekturlæses en ekstra gang
  • dem hvor der skal skrives rettelser ind til diverse fakta, have vigtige tilføjelser osv
  • dem, der indeholder dele, du stadig kan bruge, men som skal skrives helt om og delene måske sættes ind i en ny sammenhæng – upcycling

Jeg har selv sorteret mine gamle indlæg ved at kopiere alle linksene ind i et dokument, med noter om hvor meget de så ud til at trænge. Så kan jeg “fikse” dem ved lejlighed.

Gentænk din blog og få mere ud af den til SEO

Hvis du har mange gamle blogindlæg, men ikke har skrevet dine indlæg ud fra en speciel plan – eller ud fra en gammel ide om hvilke emner du skulle højt på Google med – har du måske brug for at gentænke bloggens emner lidt “fra oven”, og lægge en strategi for, hvilke emner du vil satse mest på.

Det kan også være, dine kategorier og tags trænger til en gennemgang og oprydning.

Dert er nu om dage vigtigt, hvis du vil findes i Google, at du holder dig til det emneområde, netop du og dit firma er specialiserede i. Dine blogindlæg skal hovedsagelig holde sig inden for det emneområde.

Din blog skal så og sige være en “specialbutik” der “sælger” din viden og ekspertise, og hvor kunderne får god, letforståelig vejledning og service på lige netop det, du kan.

For selvom Google bedømmer og registrerer dine undersider (herunder blogindlæg) hver for sig, ser den samtidig også på, hvad hele hjemmesiden handler om, for at vurdere, hvor stor en autoritetet – eller ekspert – du er på et emneområde.

Det bliver snart endnu vigtigere at holde sig til sit speciale

Det er ikke noget nyt, at Google foretrækker hjemmesider, der tydeligt viser, at firmaet eller personen bag er specialist og har ekspertviden på det emne, hjemmeside handler om.

Men i sensommeren 2022 har Google rullet en ny opdatering af algoritmer ud på engelsksprogede hjemmesider, som kaldes “The helpful content update” (opdateringen om nyttigt indhold, oversætter jeg det til).

Det nye ved opdateringen er, at når den på et tidspunkt også bliver rullet ud til dansk, så risikerer vi at det trækker HELE hjemmesidens placeringer ned, hvis der er for meget på den, der handler om noget, der IKKE passer ind i vores specialer.

Derfor er det vigtigere end nogensinde før, at du gør du det tydeligt for Google, hvad det er, du og dit firma er specialiseret i.

Du kan læse mere om Googles 2022-opdatering om nyttigt indhold her →


Del gerne indlægget, hvis du kender nogen der kunne have glæde af det:


Få 15 minutters gratis rådgivning

Har du brug for hjælp til SEO, tekster og blogindlæg eller redigering af din hjemmeside, men ved ikke hvor meget?

De første 15 minutters rådgivning får du altid uden beregning, så du ikke køber noget, du egentlig ikke har brug for.

Du kan bestille din rådgivning via kalenderen her →

Er der ingen tider der passer, så send mig en mail på anette@nielsensbureau.dk eller en sms på 2621 8728.

Kontakt - gratis rådgivning om SEO de første 15 minutter

Skriv en kommentar