Kan du få min hjemmeside til at ligge nummer 1 på Google?

Jeg bliver nogle gange spurgt om, hvad der skal til for at en hjemmeside kommer op som nummer 1 i Google – og om jeg kan sørge for at ordne den, så den gør det.

Det er altid svært at svare på, fordi søgemaskineoptimering er mere komplekst end de fleste forestiller sig – det kan nemlig bestå af rigtig mange forskellige ting.

Hvis folk så oven i købet vil have en pris med det samme, så bliver det svært 🙂

Forestil dig at du har en bil, som ikke vil køre. Du ringer til et autoværksted:

Automekaniker: “Ja goddag?”

Dig: “Davs. Jeg har en bil som ikke kan køre. Og jeg vil jo gerne have, at den kører perfekt. Er det noget I kan gøre noget ved?”

Automekaniker: “Ja, det kan vi da helt sikkert. Ved du hvad der er galt med den?”

Dig: “Jamen den vil jo ikke køre. Hvor meget tager I for at få den til at køre – godt – og selvfølgelig helst hurtigere end alle de andre biler?”

Automekaniker: “Øhhhhhh…. jamen det kommer jo an på hvad der er galt med den. Vi bliver nødt til at få lov at se på bilen, før vi kan sige noget om pris”.

Herefter får du (forhåbentlig) en aftale om at han kigger på bilen og vender tilbage til dig med et prisoverslag over hvad han mener, der skal gøres ved din bil – FØR han begynder at lave noget som helst på den. Sådan foregår det i alt fald, når jeg giver tilbud på søgemaskineoptimering.

Jeg har det også som mekanikeren, når jeg bliver bedt om at “ordne” en hjemmeside så den kommer højt op i Google. Jeg kan stort set altid gøre noget, så den kommer til at ligge bedre – men det er ikke til at sige hvad, før jeg har undersøgt hjemmesiden.

Og ligesom automekanikeren nok ikke vil love, at din bil kommer til at køre bedre og hurtigere end alle de andre biler, så får du heller ingen garantier fra Nielsens Bureau om at din hjemmeside kommer til at ligge nummer 1 på Google, foran alle dine konkurrenter.

Det kan nemlig slet ikke lade sig gøre at garantere for en førsteplads, med mindre du ingen konkurrenter har 🙂

Skriv en kommentar