I bogen “Usability” (fra 2009) argumenterer Ole Gregersen og Ian Wisler-Poulsen for, at alle kan og bør teste brugervenlighed på deres hjemmeside. De forklarer (lidt overfladisk, men meget pædagogisk) seks forskellige testmetoder.
Alle metoderne bruges af professionelle, men kan også anvendes “lige på og råt”, som forfatterne kalder det – dvs. med hurtig planlægning og udførelse af testen.
Det bliver ikke superprofessionelt testet (med mindre I har arbejdet med det før) – men har den fordel, at I kan komme i gang og hurtigt får noget input at arbejde med, som I kan bruge til at gøre jeres hjemmeside bedre.
Så er der ingen undskyldning for ikke at gå i gang med at teste om f.eks. dem der bruger jeres hjemmeside, faktisk kan finde rundt på den, og synes, at de får noget ud af den.
Læs evt. mere om bogen på http://www.usabilitybog.dk/
SEO-tekstforfatter, content writer, webredaktør og indehaver af Nielsens Bureau. Har arbejdet med SEO, hjemmesidetekster og redigering af hjemmesider siden 2001.
Elsker især at skrive, holde kurser og rådgive om SEO og beslægtede emner for at hjælpe mindre virksomheder godt videre med deres online markedsføring og synlighed på Google.
Email: anette@nielsensbureau.dk
Telefon og Whatsapp: +45 2621 8728