Søgeordsresearch og prioritering – del 2 af serien Få overblik over jeres online markedsføring

Lav en plan for søgeord på hjemmesiden og søgeordsresearch

Start med søgeordsresearch

Hvilke søgeord bruger jeres typiske kunde på Google? Det er værd at gøre noget ud af din søgeordsresearch, for det kan være, kunderne søger med nogle helt andre ord, end dem, I selv bruger. Du kan i et andet indlæg læse mere om en god metode til søgeordsresearch: Find de bedste søgeord til jeres Adwords og SEO. Skal det gå hurtigere, kan du med fordel bruge Googles søgeordsværktøj, som også fortæller dig, hvilket ord der søges mest på.

Husk søgeord til hele købsprocessen

Husk at folk der finder jeres hjemmeside kan være forskellige steder i købsprocessen, og dermed søge efter forskellige ting: nogle vil bare orientere sig om mulighederne for f.eks. at få hjælp af en indretningsarkitekt (“indretningsarkitekt århus”, “hjælp til indretning af stue”), andre har besluttet sig for at betale for hjælp, men sammenligner priser og service fra forskellige leverandører (“pris indretningsarkitekt”, “billig indretningsarkitekt”), og andre igen er så langt at de har besluttet sig for at købe af netop jer.

Søgeord kan godt være flere ord

OBS: et søgeord behøver ikke være kun et enkelt ord – det kan også være flere ord, f.eks. “frokost i juelsminde”, “solid cykeltaske”, “stiletter med pailletter”, “hjemmeside til lille firma”, osv. Ofte er disse kombinationer af ord bedre at bruge end enkelte ord, da der ikke er så høj konkurrence om at ligge først på dem.

Skriv søgeordene på din plan

De søgeord du finder frem til, skriver du ned i din hjemmeside-plan, ud for de sider der passer bedst til dem. Der skal helst kun være 2-3 søgeord pr. underside, så hvis der er 10 søgeord I har behov for at blive fundet på, skal du hellere prøve at dele emnet op over to sider. Alternativt kan du bruge de 2 mest almindelige søgeord på selve produktsiden, og så skrive blogindlæg eller lignende, hvor du bruger de ord der ikke var “plads” til.

Tjek hvad der allerede virker

Før I ændrer teksten på eksisterende sider for at få disse søgeord ind, så tjek lige hvordan siden klarer sig nu. Hvis en eksisterende side ligger rigtige højt oppe på et andet søgeord, end der står i planen, så lad endelig teksten være, men tilføj måske et call-to-action. I stedet bør I lave en ny underside (eller et blogindlæg) til de nye søgeord.

Vær obs på, at du tjekker jeres placeringer ved hjælp af en såkaldt “anonym søgning” på Google, ellers bliver resultaterne misvisende. Se en forklaring på “anonym søgning”, eller gå direkte til ungoogle.com for at få vist søgeresultater, der ikke er påvirket af din søgehistorik, din placering i verden osv.

Kig også i jeres webstatistik og eventuelle Adwords-kampagner for at se, hvilke søgeord der har virket godt (så ved du hvilke der helt sikkert skal være med).  Hvis I ikke allerede har installeret Google Analytics, kan jeg ikke anbefale det nok – man bliver virkelig klogere, hvis man holder øje med den!

Skriv en kommentar