Start med søgeordsresearch
Hvilke søgeord bruger jeres typiske kunde på Google?Det er helt nødvendigt at gøre noget ud af din søgeordsresearch, hvis du vil have et godt SEO-resultat.
Du kan IKKE nøjes med at tænke dig til, hvilke søgeord, folk skal kunne finde dig på.
For det første kan det være, at kunderne søger med nogle helt andre ord, end dem, du selv bruger.
For det andet er konkurrencen blevet hård om de øverste pladser, så du skal også tænke på at finde søgeord, du ikke konkurrerer med alt for mange andre om.
Husk søgeord til hele købsprocessen
Husk at folk der finder jeres hjemmeside kan være forskellige steder i købsprocessen, og dermed søge efter forskellige ting.
Nogle vil bare orientere sig om mulighederne for f.eks. at få hjælp af en indretningsarkitekt (“indretningsarkitekt århus”, “hjælp til indretning af stue”).
Andre har besluttet sig for at betale for hjælp, men sammenligner priser og service fra forskellige leverandører (“pris indretningsarkitekt”, “billig indretningsarkitekt”), og andre igen er så langt at de har besluttet sig for at købe af netop jer.
For nogle kan det desuden være en god idé at lave indhold til søgeord, der bliver søgt på efter folk har købt – fx hvordan man vedligeholder, rengør eller bruger jeres produkt.
Søgeord kan godt være flere ord
OBS: et søgeord behøver ikke være kun et enkelt ord – det kan også være flere ord, f.eks. “frokost i juelsminde”, “solid cykeltaske”, “stiletter med pailletter”, “hjemmeside til lille firma”, osv. Længere kombinationer af flere ord er stort set altid bedre at bruge end enkelte ord, da der ikke er så høj konkurrence om at ligge øverst på dem.
Skriv søgeordene på din plan
De søgeord du finder frem til, skriver du ned i din hjemmeside-plan, ud for de sider der passer bedst til dem. Der skal kun være 1 primært (fokus-)søgeord, eller rettere emne, pr. underside; men Google kan godt forstå, at fx forskellige grammatiske former (som ental vs flertal), er samme ord. Den ved også godt, at ord som “osteoporose” og “knogleskørhed” betyder det samme. Men hvis der er 10 helt forskellige søgeord I har behov for at blive fundet på, skal du prøve at dele emnet op over flere undersider. Du kan også skrive blogindlæg eller artikler, hvor du bruger de ord der ikke var “plads” til.
Tjek hvad der allerede virker
Før I ændrer teksten på eksisterende sider for at få disse søgeord ind, så tjek lige hvordan siden klarer sig nu. Hvis en eksisterende side ligger rigtige højt oppe på et andet søgeord, end der står i planen, så lad endelig teksten være, men tilføj måske et call-to-action. I stedet bør I lave en ny underside (eller et blogindlæg) til de nye søgeord.
Brug som minimum Google Search Console og eventuelle Google Ads-kampagner for at se, hvilke søgeord der har virket godt (så ved du hvilke der helt sikkert skal være med). Hvis du bare søger på Google for at se, hvor højt dine links ligger, får du et misvisende resultat.
Skal du arbejde endnu mere seriøst med SEO og søgeord, bør du bruge et professionelt system som fx SEMrush, Ahrefs, Morningscore eller lignende.
Få 15 minutters gratis mini-rådgivning
Har du brug for hjælp til at komme godt i gang med din SEO-strategi, til at få løst noget der driller, eller til hvordan du redigerer jeres hjemmeside?
De første 15 minutters rådgivning, der får dig (et lille skridt) videre, får du “på huset” her hos mig.
Bestil en tid til gratis rådgivning via kalenderen her (åbner i nyt vindue) →
(Sidste chance inden jul er den 21. december)
Er der ingen tider der passer dig, så send mig en mail på anette@nielsensbureau.dk eller en sms på 2621 8728.
Få 15 minutters gratis mini-rådgivning
Har du brug for hjælp til at komme godt i gang med din SEO-strategi, til at få løst noget der driller, eller til hvordan du redigerer jeres hjemmeside?
De første 15 minutters rådgivning, der får dig (et lille skridt) videre, får du “på huset” her hos mig.
Bestil en tid til gratis rådgivning via kalenderen her (åbner i nyt vindue) →
(Sidste chance inden jul er den 21. december)
Er der ingen tider der passer dig, så send mig en mail på anette@nielsensbureau.dk eller en sms på 2621 8728.
SEO-tekstforfatter, content writer, webredaktør og indehaver af Nielsens Bureau. Har arbejdet med SEO, hjemmesidetekster og redigering af hjemmesider siden 2001.
Elsker især at skrive, holde kurser og rådgive om SEO og beslægtede emner for at hjælpe mindre virksomheder godt videre med deres online markedsføring og synlighed på Google.
Email: anette@nielsensbureau.dk
Telefon og Whatsapp: +45 2621 8728