Søgeordsresearch og prioritering – få overblik over jeres SEO

Lav en plan for søgeord på hjemmesiden og søgeordsresearchStart med søgeordsresearch

Før du kan lave SEO, der faktisk giver jer både trafik til hjemmesiden og kunder, skal du vide det her: Hvilke søgeord bruger jeres typiske kunde(-emne) på Google?

Det er ikke noget du bare skal sidde og gætte dig til, men noget, du skal undersøge ordentligt.

Det er værd at være grundig med søgeordsresearchen, blandt andet fordi det kan være, kunderne søger med nogle helt andre ord, end dem, I selv bruger. Og hvis du laver SEO ud fra de forkerte søgeord, risikerer du at dit SEO-arbejde er spildt.

Læs her, hvordan du får de bedste søgeordsideer, og laver søgeordsreasearch og søgeordsanalyse.

Husk søgeord til hele købsprocessen (kunderejsen)

Husk at folk der finder jeres hjemmeside kan være forskellige steder før, i og efter købsprocessen, og derfor søge med forskellige ord.

Nogle vil bare orientere sig om mulighederne for f.eks. at få hjælp af en indretningsarkitekt (“indretningsarkitekt århus”, “hjælp til indretning af stue”).

Andre har allerede besluttet sig for at betale for hjælp, men sammenligner priser og service fra forskellige leverandører (“pris indretningsarkitekt”, “billig indretningsarkitekt”).

Og andre igen er så langt i processen, at de har (næsten) har besluttet sig for at købe af netop jer.

Dette kaldes også “søgeintentionen”, dvs. om folk søger information, vil købe noget, eller søger efter et bestemt mærke/firma.

Søgeord kan godt være flere ord

“Et søgeord” behøver absolut ikke være kun et enkelt ord – det kan sagtens være flere ord, f.eks. “frokost i juelsminde”, “solid cykeltaske”, “røde stiletter med pailletter”, “hjemmeside til lille firma”, osv.

Oftest er disse kombinationer af ord (også kaldet long-tail søgeord eller søgeordsfraser) bedre at bruge end enkelte ord, da der ikke er så høj konkurrence på dem, og søgeintentionen er tydeligere.

Få de bedste ideer til søgeord

Rigtig gode tricks er nogle gange meget, meget simple. Man skal bare kende dem. Og huske at bruge dem!

Selv her i 2020erne, hvor konkurrencen på Google er blevet benhård i de fleste brancher, støder jeg stadig på folk, der har fundet deres søgeord ved at

  • sætte sig i lænestolen og tænke sig frem til dem
  • spørge nogen de kender, om hvad de ville søge på
  • bruge et søgeordsværktøj på nettet, f.eks. det, der findes i Google Ads

Det er altsammen dejligt nemme metoder. Ingen af dem er bare helt gode nok, hvis du vil lave rigtig god søgemaskineoptimering.

Det kan godt være et OK sted at starte – men det slår ikke den måde, som Thomas Rosenstand beskriver i et gammelt blogindlæg fra 2008 (som stadig er superrelevant!).

Metoden er den her:

Lyt til kunderne – og skriv ned!

Du skal ikke spørge dine kunder om, hvad de ville søge på (for så får du ikke at vide, hvad de faktisk gør, men kun hvad de tror, de gør).

Tricket er at have papir og blyant fremme når du (alligevel) snakker med kunder og kundeemner, for “at skrive hvert eneste ord og betegnelse ned, som kunder og kundeemner benytter om jeres produkter og services i en 14 dages periode”.

Det vil give dig en guldgrube af relevante søgeord – som du som fagperson nemt ville kunne overse, fordi du kender de “korrekte” ord for det, I leverer.

Hvis du ikke selv har kundekontakten, så få jeres sælgere, kundeservicemedarbejdere osv. til at gøre det – det er nemlig dem, der hører alle de betegnelser, som kunderne kommer med i deres forespørgsler, og som du som fagperson måske synes virker “forkerte” 🙂

Læs hele Thomas Rosenstands indlæg her

Søgeordsanalyse: hvor mange søger efter hvad? (søgeordsvolumen)

Når du har fundet en masse søgeordsideer, skal du have sorteret i dem. En af de ting, du bør tjekke, er hvor mange der søger på de forskellige ord – især hvis du har fundet flere mulige søgeord, der betyder det samme eller næsten det samme.

På den måde kan du vælge mellem dem ud fra data og ikke bare ud fra et gæt.

Det nemmeste værktøj til at undersøge søgeordsvolumen er searchvolume.io, hvor du bare taster eller kopierer en række af søgeord/-fraser ind, og så får at vide, hvor mange der søger på hvert af dem om måneden.

Søgevolumen er ikke det eneste vigtige, når du skal finde ud af hvilke søgeord, I skal satse på. Du skal bl.a. også finde ud af om konkurrencen på ordene er for hård, så det ikke kan betale sig at satse på det ord, og tænke over om et søgeord med mange søgninger kan have flere forskellige betydninger eller søgeintentioner.

For eksempel kan “jordarbejde” både være noget et entreprenørfirma udfører, og en måde, en rytter træner med sin hest.

Og for eksempel er der ofte mange søgninger på noget med “tysk oversættelse” eller “engelsk oversættelse” – men en del af dem er ganske sikkert fra folkeskole-og gymnasieelever (hvilket du ikke kan bruge til så meget, hvis du er et professionelt oversætterbureau).

Prøv også altid at søge på ordene! Så kan du nemlig se hvilke typer resultater (og måske hvilke konkurrenter), der ligger øverst, og dermed hvilke søgeintention, Google mener at søgeordene har.

Skriv søgeordene på din plan

De søgeord du finder frem til at satse på, skriver du ned i din hjemmeside-plan, ud for de sider, der passer bedst til dem. Der skal helst kun være 1 primært og 2-3 sekundære søgeord pr. underside, så hvis der er 10 forskellige søgeord om fx et bestemt produkt, skal du hellere supplere med et eller flere blogindlæg, der handler om hver sin “vinkel” på produktet.

Tjek hvad der allerede virker

Før du ændrer teksten på eksisterende sider for at få disse søgeord ind, så tjek lige hvordan siden klarer sig nu. Hvis en eksisterende side ligger rigtig højt oppe på et andet søgeord, end der står i planen, så lad endelig teksten være, men tilføj måske et call-to-action. I stedet bør du overveje at lave en ny underside (eller et blogindlæg) til de nye søgeord.

Vær obs på, at du ikke kan tjekke jeres placeringer pålideligt bare ved at søge på Google – heller ikke selvom du bruger en såkaldt “anonym søgning”.

I stedet bør du kigge på jeres webstatistik eller bruge et egentlig SEO-værktøj som fx Semrush for at se, hvilke søgeord der har virket godt (så ved du hvilke der helt sikkert skal være med).

Hvis I ikke allerede har installeret Google Search Console, så gør det endelig!

Vil du have hjælp til søgeordsresearch eller søgeordsanalyse?

Jeg hjælper dig gerne med både søgeordsresearch, søgeordsideer og søgeordsanalyse, hvis du går i stå (eller bare hellere vil bruge din tid på noget andet).

Læs her hvordan: Søgeordsresearch – hjælp til at finde de rigtige søgeord til SEO

Få 15 minutters gratis mini-rådgivning

Har du brug for hjælp til at komme godt i gang med din SEO-strategi, til at få løst noget der driller, eller til hvordan du redigerer jeres hjemmeside?

De første 15 minutters rådgivning, der får dig (et lille skridt) videre, får du “på huset” her hos mig.

Send mig en mail på anette@nielsensbureau.dk eller en sms på 2621 8728, så finder vi et tidspunkt at snakke sammen.

Kontakt - gratis rådgivning om SEO de første 15 minutter

Skriv en kommentar