OBS: Dette indlæg er nogle år gammelt, og Googles søgeresultat-sider ser noget anderledes ud nu. Der er også andre måder at blive synlig på Google på nu end disse tre, som fx. med optimering af videoer på YouTube
Men forskellen på organiske søgeresultater, Adwords (nu bare Google Ads) og lokale resultater er stadig nogenlunde den samme.
Er du egentlig klar over, hvor lidt “almindelige” søgeresultater fylder på Google nu om dage – især hvis man laver en lokal søgning? Dvs. hvis man søger på søgeord (branche) + stednavn – her har jeg f.eks. søgt på “psykolog århus c”:
På billedet her er det i røde rammer Adwords-annoncer (nu Google Ads), det i grønne rammer er almindelige Google-resultater, som opnås vha. SEO, og det i gule rammer er fortegnelser fra Googles register over lokale virksomheder, som du finder via Google My Business.
At blive så synlig som muligt på Google handler derfor ikke længere kun om SEO i den “gammeldags” forstand – dvs. den disciplin, hvor man gør forskellige ting ved en hjemmeside og/eller skaffer sig links fra andre hjemmesider.
SEO er stadig vigtigt, så det skal du stadig få lavet. Men hvis du virkelig vil ligge godt på Google og måske dominere billedet (øverste del af side 1 på bestemte søgeord), bør du også udnytte de andre muligheder.
Bliv fundet lokalt – Google My Business
Start med at få lavet en god lokal fortegnelse via Google My Business. Det er gratis og behøver ikke at tage ret lang tid at lave, så der er ingen undskyldning for ikke at få den lavet. Den giver dig den fordel at du også kan findes via Google Maps – det er ikke så vigtigt når folk søger på almindelige computere, men meget vigtigt når folk søger via mobilen.
Googles lokal-resultater dukker kun op når der er et stednavn med i søgningen. Hvis man bare søger på et almindeligt søgeord, kan det se sådan ud (her på “kognitiv terapi”):
Derfor kan du ikke nøjes med den lokale registrering; du skal også kunne findes i de almindelige søgeresultater (via SEO) og eventuelt via Google Ads, som også kan dukke op på alle søgninger, hvor dit søgeord bruges.
Hvornår bør du bruge Google Ads?
Du skal overveje, om du vil bruge de penge på Google Ads, der skal til for at ligge i top. Desværre er det bare umuligt at sige, hvor mange penge det er, da Google Ads har en speciel prissætning, og det kommer rigtig meget an på, hvor stor konkurrence der er om netop dine søgeord.
Jeg vil derfor råde dig til at prøve Google Ads af i en afgrænset periode – eller i alt fald få et bureau til at komme med et løst bud på, om dine søgeord er dyre eller billige at få annoncer med topplaceringer på. En Google Ads-kampagne der er skruet rigtigt sammen, kan give dig rigtig godt gang i butikken.
Især op til julehandlen – eller andre sæsoner, der er relevante for din forretning – bør du overveje Google Ads, hvis din hjemmeside ikke bliver fundet nok på Google. De kan nemlig laves hurtigt og tilpasses meget smidigt – i modsætning til de almindelige søgeresultater.
Du skal bare være opmærksom på, at hvis Google Ads skal virke rigtig godt for dig, skal din hjemmeside leve op til nogle kvalitetskrav – som i høj grad handler om den “almindelige” søgemaskineoptimering. Den slipper du altså ikke uden om ved at betale dig fra annoncer!
Sådan gør du hjemmesiden synlig på Google i den rigtige rækkefølge
- Find ud af, hvilke søgeord det er vigtigst for dig at blive fundet på. Jo færre, jo nemmere – hvis du har flere søgeord, bør du lave en prioritering af dem, så du kender de 3-5 vigtigste.
- Registrer dig på Google My Business som en lokal virksomhed, og sørg for at brug dine vigtigste søgeord i beskrivelsen her.
- Begynd gerne at lægge noget indhold ud på din lokale side, fx relevante fotos, info om særlige tilbud, ændrede åbningstider, nye varer etc. Brug igen søgeord.
- Gennemgå din hjemmeside for at se, om den er søgemaskineoptimeret til dine søgeord og de emner, du gerne vil findes på Google på
- Først herefter bør du sætte Google Ads op. Du kan dog med fordel åbne en Ads-konto på forhånd, så får du nemlig adgang til at bruge søgeordsværktøj og planlægningsværktøj, der fortæller dig, hvilke ord der søges mest på – og prioritere dine søgeord ud fra dette.
Har du brug for hjælp til at blive synlig på Google?
Google Ads og Google My Business kan jeg ikke hjælpe dig med. Men hvis du har brug for hjælp til at finde eller prioritere dine søgeord, eller til at få søgemaskineoptimeret din hjemmeside – så ring til mig på 2621 8728 eller send mig en mail på anette@nielsensbureau.dk.
Også hvis du ikke føler dig helt klar til at gå i gang – de første 15 minutters rådgivning er altid gratis 🙂
I tvivl om hvor god DIN hjemmeside er til SEO?
Så er det måske lige noget for dig med en skræddersyet SEO-tilstandsrapport.
Rapporten giver dig konkrete anvisninger og nye ideer til at forbedre din hjemmesides SEO – med en prioriteret to-do-liste, der er lige til at gå i gang med 👇
SEO-tekstforfatter, content writer, webredaktør og indehaver af Nielsens Bureau. Har arbejdet med SEO, hjemmesidetekster og redigering af hjemmesider siden 2001.
Elsker især at skrive, holde kurser og rådgive om SEO og beslægtede emner for at hjælpe mindre virksomheder godt videre med deres online markedsføring og synlighed på Google.
Email: anette@nielsensbureau.dk
Telefon og Whatsapp: +45 2621 8728