Teknisk SEO: Sådan sørger du for din hjemmeside er teknisk klar til SEO

Er din hjemmeside klar til SEO? Her bliver du klogere på de tekniske forudsætninger for at du får det maksimale udbytte af dit SEO-arbejde med at gøre din hjemmeside synlig på Google – også kaldet Teknisk SEO.

Disse tekniske ting er nogle af forudsætningerne for, at Google vil vise dine links højt oppe i søgeresultaterne (eller overhovedet vise dem).

Det er indstillinger, hjemmesidens kodning og andet teknisk, der for en stor dels vedkommende kun skal laves en enkelt gang.

Du behøver derfor ikke lære alt om dem, men det er vigtigt at du ved lidt om, hvad der teknisk kan spænde ben for, at du bliver synlig på Google.

Og eventuelt selv kan undersøge, om de tekniske ting er OK på din hjemmeside. Så kan du sætte din udvikler til at sørge for det, der bliver for teknisk, eller som du ikke selv vil bruge tid på.

Teknisk SEO er ikke = “at lave SEO”

De her ting er egentlig ikke “at lave SEO” – det er (slet) ikke nok til at blive synlig på Google, at du har en teknisk fin hjemmeside.

Den største – og derfor også vigtigste – del af arbejdet med SEO består af ting som søgeordsanalyse, opbygning og optimering af dit indhold og linkbuilding.

Hvis du allerede er i gang med at lave SEO på indholdet, og resultaterne ikke er så gode som du håbede, kan det især være værd at tjekke, om der kan være noget teknisk, der står i vejen.

Her får du listen med hurtige introduktioner – klik på linksene under hvert afsnit for at læse mere i dybden om, hvordan du sørger for god teknisk SEO på din hjemmeside:

1. Din hjemmeside skal være mobilvenlig

En responsiv hjemmeside er en forudsætning for at Google ser din hjemmeside som mobilvenlig – men det er ikke altid nok. Derfor bør du teste mobilvenligheden, og ikke bare regne med at der er styr på det.

Læs indlægget og se hvordan du sikrer dig, at din hjemmeside er mobilvenlig →

2. Din hjemmeside skal være hurtig

Din hjemmesides hastighed – dvs. hvor hurtigt den kommer frem efter man har klikket på linket – er vigtig for både Googles og dine besøgendes bedømmelse af hjemmesiden.

3. Dine undersiders urler skal kunne forstås af mennesker

Adresserne på dine undersider skal hedde noget forståeligt og bestå af ord – ikke af tal og tegn. Sådan giver du Google den bedste mulighed for at “forstå” hvad din hjemmeside handler om.

Læs her hvordan du retter det, og hvorfor det er vigtigt →

4. Du skal være sikker på at Google faktisk indekserer din hjemmeside

Før alt dit SEO-arbejde kan komme til at virke, skal du være sikker på at Google faktisk finder og indekserer din hjemmeside.

Læs i indlægget hvordan du tester det, og hvordan du får Google sat i gang med at indeksere din hjemmeside →

5. Du skal sørge for at Google ikke indekserer uvigtige sider

Der er nogle af dine undersider, der ikke skal dukke op i Googles søgeresultater. Nogle kan endda skade dine placeringer, hvis Google tager dem med.

Læs her hvilke typer sider det er, og hvordan du spærrer enkelte sider af for Google →

6. Du skal “fodre” Google med et opdateret XML-sitemap

Din hjemmeside skal indeholde et XML-sitemap, som Google kan læse, og som automatisk holdes opdateret med dine nyeste sider, blogindlæg osv.

Læs her hvordan du får XML-sitemap på din hjemmeside (i WordPress) →

7. Sørg for at hjemmesiden kun ses på adresser enten med eller uden www – ikke begge

Hvis din hjemmeside kan findes på (fx) både http://www.ditdomaene.dk og http://ditdomaene.dk, uden at den ene version stiler videre til den anden, bliver hele din hjemmeside duplicate content – som Google bestemt ikke bryder sig om.

8. Du bør have SLL (“hængelås”, https) på din hjemmeside

SSL, https eller populært blot “hængelås” fortæller Google og mennesker, at de kan være trygge ved din hjemmeside.

Hængelåsen kommer, når SSL er implementeret rigtigt på din hjemmeside

Læs her hvordan du får din hjemmeside sikret med “hængelåsen” →

Google sætter meget stor pris på at der er orden på tingene – og det er der ikke, hvis du har mange links, der ikke fungerer (hvad enten de går til din egen side, en anden hjemmeside, eller andres link til dig ikke virker).

10. Udnyt din 404-fejlside

Hvis folk kommer ind på din hjemmeside via et forkert link, rammer de (forhåbentlig) en 404-fejlside – sådan en “Siden du leder efter findes desværre ikke, prøv at søge”. Den bør du udnytte til at fastholde folk og hjælpe dem videre, så de ikke bare smutter over til konkurrenten.

11. Du bør have et favicon installeret

Et favicon som fx. min blå ballon hjælper folk til at genkende resultater fra din hjemmeside. Det er (igen) ikke egentlig teknisk SEO, men en ting som kan give dig flere besøg – og som kun skal laves én gang for alle.

Teknisk SEO er mange ting – også flere end disse

Som du kan se, er der flere og meget forskellige emner inden for teknisk SEO – og jeg har ikke alle med i artiklen.

Men disse ting er et godt sted at starte – hvis du savner information eller vejledning om et andet område af teknisk SEO, så send mig gerne en mail på anette@nielsensbureau.dk


Del gerne indlægget, hvis du kender nogen der kunne have glæde af det:

I tvivl om hvor god DIN hjemmeside er til SEO?

Så er det måske lige noget for dig med en skræddersyet SEO-tilstandsrapport.

Rapporten giver dig konkrete anvisninger og nye ideer til at forbedre din hjemmesides SEO – med en prioriteret to-do-liste, der er lige til at gå i gang med 👇