Det allervigtigste inden for søgemaskineoptimering i 2012

Her efter nytår er der efterhånden kommet mange artikler om “søgemaskineoptimering i 2012” og alt-muligt-andet-i-2012. En af de gode, jeg har læst, handler om “Hvordan man bygger en god hjemmeside i 2012”.

Under punkt 1 giver forfatteren (søgemaskineekspert Ana Hoffman) bl.a. følgende spørgsmål, du bør stille dig selv, hvis du vil se din side med Google-øjne:

  • Ville du selv stole på den information, du får i teksten?
  • Er teksten skrevet af en ekspert eller en entusiast, som kender emnet godt, eller virker den tyndbenet?
  • Er emnerne valgt ud fra hvad sidens læsere kan formodes at interessere sig for, eller skriver de bare om noget der kan få dem højt op i søgemaskinerne?
  • Giver teksten ny og original viden eller information, eller originale synspunkter?
  • Er teksten ordentligt redigeret, eller virker den sjusket og hurtigt lavet?
  • Er det er side, som folk kan få lyst til at gemme som bogmærke, anbefale eller dele på sociale medier?

 

Det vil sige, at når du skriver til din hjemmeside, skal du:

  • virke troværdig – dvs. brug aldrig “salgsgas” og overdrivelser
  • vælge emner, du ved meget om eller føler stærkt for
  • vælge emner, du ved eller tror interesserer din målgruppe
  • give dine læsere ny viden, eller en ny vinkel på noget de kender i forvejen
  • skrive, så din målgruppe kan forstå det – bruge de ord, de bruger (og ikke kun dem, der er fagligt korrekte)
  • bruge lidt ekstra tid på at gå teksten igennem et par gange og få redigeret dårlige formuleringer, stavefejl og slåfejl – den er godt givet ud

 

Som du kan se, virker disse punkter jo ikke til at handle særlig meget om søgemaskiner – men det gør de! Når folk finder en artikel, de er glade for og som giver dem noget værdi, så deler de den med andre – og så får I flere besøg, og måske links fra andre hjemmesider.

Desuden er Google faktisk ikke sat i verden for at være en markedsføringskanal – Google er netop til for at lade folk finde den allerbedste hjemmeside om lige netop den information, de leder efter. Så sørg for at du bidrager til det og spiller “sammen med” Google og det folk søger efter 🙂

Hvis du vil have uddybet, hvorfor det er vigtigere at lave godt indhold end at fifle med alt muligt andet på hjemmesiden for at komme højere op på søgemaskinerne, så læs Mikkel de Mibs indlæg på Amino: Drop optimering til søgemaskiner!

Ana Hofmanns artikel er ikke længere tilgængelig, men fandtes tidligere her: http://www.entrepreneurs-journey.com/9568/direct-from-google-how-to-build-a-quality-website-in-2012/

 

Skriv en kommentar